آیا دوربین آیفون به قابلیت فوکوس پس از ثبت عکس مجهز می‌شود؟

شاید آیفون‌های بعدی به شما امکان دهند بعد از گرفتن عکس، فوکوس آن را تنظیم کنید. یکی از پتنت‌های اپل که به‌تازگی منتشر شده است، جزئیات روشی را شرح می‌دهد که پس از گرفتن عکس، روی آن فوکوس انجام می‌شود. این پتنت در سال ۲۰۱۵ ثبت شده اما در ماه دسامبر منتشر شده است.

لنز دوربین بر اساس فاصله، فوکوس می‌کند. هنگامی‌که عدسی‌های داخل لنز حرکت می‌کنند، عمل فوکوس روی اشیائی در فاصله‌های متفاوت، انجام می‌شود. مناطقی که فوکوس روی آن‌ها انجام نشده است، قابل‌ویرایش به یک تصویر واضح نیستند چراکه اطلاعات آن نقاط ثبت نشده است.

اگر یک دوربین، اطلاعات تمام نقاط عکس را ثبت کند، تنظیم فوکوس بعد از ثبت عکس امکان‌پذیر است. کمپانی پاناسونیک این کار را با یک حالت عکاسی ۴K انجام می‌دهد؛ در این حالت در حالی که فوکوس تنظیم می‌شود، یک ویدئو کلیپ کوتاه ضبط می‌شود که دربردارنده همه اطلاعات فوکوس همه نقاط است. این ویدئوها سپس در قالب عکس‌هایی ذخیره می‌شوند تا واضح‌ترین آن‌ها انتخاب شود. ادغام این عکس‌ها با هم نیز می‌تواند عکسی واضح‌تر شکل دهد.

پتنت اپل دربردارنده جزئیات فرآیندی است که در آن مکان لنز برای ثبت اطلاعات فوکوس تمام نقاط، محاسبه می‌شود. پس از آنکه لنز در موقعیت نخست قرار گرفت، نرم‌افزار مفهومی به نام “target depths” را محاسبه می‌کند که برای محاسبه آن لازم است روی تمام اشیا موجود در عکس، فوکوس شود. با استفاده از این محاسبات، لنز حرکت می‌کند و عکس دیگری در نقطه فوکوس دیگری می‌گیرد. این کار آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند تا اطلاعات فوکوس همه نقاط ثبت شود.

فوکوس روی عکس پس از ثبت آن، ایده جدیدی نیست و حداقل پاناسونیک آن را اجرا کرده است. به نظر می‌رسد پتنت اپل جزئیات فرآیندی را شرح می‌دهد که در آن فرآیند ثبت داده‌ها با سرعت بالاتری انجام می‌شود. حالت عکاسی پسافوکوس پاناسونیک چند ثانیه زمان می‌برد. از لحاظ تئوری، یک الگوریتم رایانه‌ای می‌تواند این فرآیند را سرعت بخشد. برای این افزایش سرعت، لازم است لنز به جای قرار گرفتن در همه‌های موقعیت‌های ممکن، تنها در موقعیت‌هایی که نیاز است قرار گیرد؛ مشخص کردن موقعیت‌های لنز توسط الگوریتم انجام می‌شود.

در این پتنت همچنین به نقشه عمق اشاره شده است که در آن از تمام اطلاعات الگوریتم استفاده می‌شود تا فاصله اشیا موجود در عکس، تعیین شود. نقشه عمق که هم‌اکنون در حالت عکس‌برداری پرتره آیفون ۷ پلاس استفاده می‌شود، به افزایش تیرگی پس‌زمینه کمک می‌کند.

ویژگی فوکس جدید، احتمالا به نرم‌افزار و سخت‌افزار جدید نیاز دارد. البته وجود این پتنت، به این معنا نیست که به این زودی‌ها شاهد چنین قابلیتی باشیم.

 

 

 

Call Now Button