با ۱۳ تغییر iOS 10.3 آشنا شوید

چندی پیش کمپانی اپل آپدیت جدید سیستم‌عامل iOS را منتشر کرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تغییرات سیستم‌عامل آی او اس بعد از بروزرسانی به نسخه ۱۰٫۳٫

چندی پیش کمپانی اپل آپدیت جدید سیستم‌عامل iOS را منتشر کرد. این آپدیت که نسخه ۱۰٫۳ نام دارد، ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی را به سیستم‌عامل آی او اس افزوده است. همچنین در این نسخه سعی شده است که در کنار افزودن قابلیت‌های جدید، تجربه کاربری نیز بهبود یابد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به تغییرات سیستم‌عامل آی او اس بعد از بروزرسانی به نسخه ۱۰٫۳٫

۱. فایل سیستم جدید APFS

یکی از بارزترین ویژگی‌هایی که به آی او اس ۱۰٫۳ افزوده شده است، فایل سیستم جدید APFS است. این فایل سیستم جدید به نسبت نمونه قبلی، با حافظه و عملکرد دستگاه همگام‌سازی بیشتری دارد. به علت فشرده‌سازی که توسط این فایل سیستم انجام می‌شود، در نتیجه کاربران می‌توانند فضای ذخیره‌سازی بیشتری نیز در اختیار داشته باشند. کاربردهای فایل سیستم جدید به اینجا ختم نمی‌شود و APFS حتی می‌تواند در افزایش سرعت دستگاه هم موثر باشد.

۲. قابلیت Find my AirPods

ایرپادهای اپل به خاطر طراحی خاصشان، بسیار مستعد گم شدن هستند؛ اما اگر ایرپادهایتان را گم کردید نگران نباشید؛ زیرا با قابلیت Find my AirPods به راحتی می‌توانید آنها را در هر جایی که باشند پیدا کنید.

وقتی که اپلیکیشن Find my iPhone را باز کنید، می‌توانید ببینید که یک تب جدید مختص ایرپادها در آن ایجاد شده است و وقتی که روی دکمه ظاهر شده کلیک کنید، صدایی تساعدی از ایرپادها را خواهید شنید. البته باید بدانید که در صورتی می‌توانید از این قابلیت استفاده کنید که ایرپادها به وسیله بلوتوث به آیفون‌تان وصل شده باشند. همچنین می‌توانید در اپلیکیشن Find my iPhone، آخرین محل جغرافیایی ایرپادها را مشاهده کنید.

۳. اضافه‌شدن نتایج بازی‌های کریکت به دستیار صوتی سیری

کریکت یکی از محبوب‌ترین ورزش‌های دنیاست و در کشورهایی مانند هند، ورزش اول به حساب می‌آید. در آپدیت ۱۰٫۳ سیستم‌عامل iOS، قابلیت اطلاع از نتایج بازی‌های کریکت به دستیار صوتی سیری افزوده شده است.

برای آگاهی از نتایج بازی‌های کریکت فقط کافی است که سوال «What’s the score for the last cricket match?» را از سیری بپرسید. البته به نظر نمی‌رسد که این قابلیت لااقل برای ما ایرانی‌ها چندان کاربردی باشد. از جمله قابلیت‌های دیگری نیز که به Siri افزوده شده است، می‌توان به امکان زمان‌بندی سفرهای اوبر و پرداخت قبوض اشاره کرد.

۴. بهبودهای جزئی اپ استور

در آپدیت ۱۰٫۳ شاهد آن هستیم که امکان پاسخگویی به نقد و بررسی‌های اپلیکیشن‌های موجود در اپ استور توسط توسعه‌دهندگان فراهم شده است. این ویژگی برای چندین سال است که در پلی استور گوگل وجود دارد و اپل با چند سال تاخیر آن را به iOS 10.3.1 آورده است. همچنین امکان D Touch3 کردن نقد و بررسی‌ها نیز ممکن خواهد بود.

اما یکی از ویژگی‌های بسیار مهمی که به iOS 10.3.1 افزوده شده، این است که کاربران می‌توانند خریدهای درون برنامه‌ای و صفحات پاپ‌آپ امتیاز دهی به اپلیکیشن‌ها را غیرفعال کنند. این امکان هنوز در سیستم‌عامل اندروید وجود ندارد.

۵. امکان تغییر آیکون‌های اپلیکیشن‌ها توسط توسعه‌دهندگان

از جمله قابلیت‌های دیگری نیز که در آی او اس ۱۰٫۳ برای توسعه‌دهندگان فراهم شده، این است که آنها می‌توانند بدون نیاز به آپدیت کردن اپلیکیشن، آیکون آن را تغییر دهند. البته اپل برای اطمینان از عدم سوء استفاده توسعه‌دهندگان، محدودیت‌هایی را نیز اعمال کرده است. برای مثال، تغییر آیکون اپلیکیشن فقط با اجازه کاربر امکان‌پذیر خواهد بود. پس توسعه‌دهندگان نباید انتظار داشته باشند که هر موقع دلشان خواست، بتوانند آیکون اپلیکیشن خود را تغییر دهند.

۶. تغییرات کوچک در رابط کاربری

تغییرات کوچکی نیز در رابط کاربری iOS 10.3.1 ایجاد شده است. برای مثال، وقتی که اپلیکیشنی را می‌بندید، یک انیمیشن چرخان در گوشه نمایشگر ظاهر می‌شود. همچنین صفحه ورود پسوورد نیز تغییر کرده است و دایره‌های کوچک جایگزین خطوط تیره شده‌اند. از جمله دیگر تغییرات UI آی او اس ۱۰٫۳ نیز می‌توان به اضافه شدن دکمه up/down برای اسکرول کردن بین ایمیل‌ها اشاره کرد.

۷. بازطراحی صفحه تنظیمات و بخش جدید پروفایل

وقتی که صفحه تنظیمات را باز می‌کنید، در بخش بالایی صفحه با اطلاعات کاربری خود مواجه می‌شوید که اگر روی آن کلیک کنید، به پروفایل اختصاصی خودتان هدایت خواهید شد. در صفحه پروفایل می‌توانید به اپل آی دی، آیتونز و جزئیات اپ استور دسترسی داشته باشید. همچنین می‌توانید نوتیفیکیشن‌های مرتبط با حساب کاربری اپل خود را نیز در این بخش مشاهده کنید.

به صفحه آی‌کلود نیز یک ستون جدید افزوده شده است که به وسیله آن می‌توانید فضای اشغال شده از حافظه خود را ببینید. با اسکرول کردن به سمت پایین هم می‌توانید به لیست دستگاه‌هایی که به آی‌کلود شما متصل هستند دسترسی داشته باشید.

۸. تغییرات در اپلیکیشن Maps

یکی از تغییراتی که در اپلیکیشن Maps ایجاد شده، این است که امکان مشاهده ۳ بعدی در موقع زوم کردن ماهواره‌ای از بین رفته و بجای آن یک نقشه از زمین مسطح جایگزین شده است. همچنین وقتی که یک شهر یا منطقه به خصوص را جستجو می‌کنید، می‌توانید از طریق دکمه “Weather“، از آخرین آب و هوای محل جستجو شده آگاهی پیدا کنید. البته اگر از آیفون ۶ اس یا نسخه‌های بالاتر استفاده می‌کنید، می‌توانید این قابلیت را از طریق D Touch3 نیز در اختیار داشته باشید.

۹. تغییرات در CarPlay

در CarPlay جدید شاهد آن هستیم که سوییچ کردن بین اپلیکیشن‌ها آسان‌تر شده است و بجای بازگشت به صفحه هوم برای دسترسی به نرم‌افزارها، می‌توانید بصورت مستقیم و از طریق ستون سمت چپ به سه اپلیکیشنی که اخیرا از آنها استفاده کرده‌اید، دسترسی داشته باشید. همچنین امکان تغییر مکان اپلیکیشن‌ها نیز فراهم است. در CarPlay جدید می‌توانید به لیست ایستگاه‌های شارژ برقی نیز دسترسی داشته باشید.

۱۰. ویجت پادکست‌ها

در iOS 10.3.1 اپلیکیشن پادکست اکنون از ویجت اختصاصی خود بهره می‌برد. این ویجت اختصاصی بسیار شبیه به ویجت اپلیکیشن موسیقی طراحی شده است و با کلیک روی فایل اجرا شده می‌توانید پادکست را مجددا پخش کنید.

۱۱. اپلیکیشن HomeKit

بازار خانه‌های هوشمند در حال گسترش است و کمپانی‌های مختلف سعی در ارائه راهکارهای اختصاصی خود برای این خانه‌ها دارند. اپل نیز با اپلیکیشن HomeKit قدم در این راه نهاده است. با استفاده از این اپلیکیشن می‌توانید به راحتی از طریق آیفون یا آیپد خود، لامپ‌های خانه را خاموش کنید.

۱۲. حالت Theater Mode در اپل واچ

watchOS 3.2 که به همراه آپدیت ۱۰٫۳ آی او اس منتشر شد، حالت Theater Mode را به اپل واچ افزوده است. با استفاده از Theater Mode می‌توانید حالت سکوت را فعال کنید و همچنین تا وقتی که روی نمایشگر کلیک نکرده‌اید، نمایشگر در حالت خاموش باقی خواهد ماند. در این حالت اگر نوتیفیکیشنی نیز دریافت کنید تا وقتی که روی نمایشگر کلیک نکنید، آن نوتیفیکیشن قابل مشاهده نخواهد بود. برای فعال کردن حالت Theater Mode باید به Control Center اپل واچ مراجعه کنید.

۱۳. رفع باگ‌های نرم‌افزاری

به گفته کمپانی اپل، چندین باگ نرم‌افزاری در آپدیت ۱۰٫۳ رفع شده‌اند که از جمله این باگ‌ها می‌توان به بروز مشکلات عجیب در روابط کاربری و امکان فریز کردن آیفون با استفاده از یک پیام کوتاه اشاره کرد.

Call Now Button