اپل بالاخره مشکل طراحی Control Center در iOS را حل کرده است

اپل امروز بی‌نقص نیست. مخصوصا در زمینه طراحی رابط کاربری که در چندسال اخیر نشان داده نمی‌تواند آن‌طور که باید، ما را شگفت‌زده کند. در این مقاله نگاهی می‌اندازیم به این که اپل چطور مشکل طراحی بخش Control Center در iOS را حل کرده است.

سه سال پیش اپل با معرفی iOS 7 توانست بزرگ‌ترین تغییر ظاهری در تاریخ سیستم‌عامل‌های موبایلی را پدید آورد. در کنار طراحی ساده‌تر و آیکون‌های تخت، که همگی زیر نظر جانی آیو طراحی شده بودند، یک ویژگی جذاب دیگر وجود داشت که خودنمایی می‌کرد: کنترل سنتر.

کنترل سنتر ابزاری کارآمد است که با کشیدن انگشت از پایین صفحه نمایش به بالا ظاهر می‌شود و در آن می‌توان کارهای مختلفی مثل روشن کردن Wi-Fi و بلوتوث یا کارهای دیگری مثل روشن کردن فلاش دوربین و باز کردن اپلیکیشن دوربین انجام داد. درواقع اگر اپل آن زمان کنترل سنتر را معرفی نمی‌کرد، از رقبای اندرویدی خودش که قابلیتی مشابه در اختیار کاربران قرار می‌دادند عقب می‌افتاد.

سه سال پس از آن دوران، اپل دستی به سر و روی کنترل سنتر کشیده و پربیراه نیست اگر بگوییم کنترل سنتر iOS 10 بسیار زیباتر شده است. ظاهر جدید کنترل سنتر در عین حال که منظم‌تر به نظر می‌رسد، حرفه‌ای‌تر هم شده تا بالاخره بتوان گفت کنترل سنتر iOS 10 همان چیزی است که از ابتدا باید معرفی می‌شد. دیگر به جای قرار دادن اطلاعات موسیقی در وسط کنترل سنتر، حالا صفحه‌ای جداگانه برایش در نظر گرفته شده که با سوایپ کردن به سمت چپ می‌توان وارد آن شد. در جای آن نیز اکنون دکمه‌ای بزرگ برای روشن یا خاموش کردن Night Shift قرار گرفته که با روشن کردن آن میزان گرمای رنگ صفحه نمایش تغییر می‌کند تا چشم کاربر در تاریکی راحت‌تر باشد. اگر از اپلیکیشن HomeKit هم استفاده کنید، یک صفحه دیگر برای ابزارهای HomeKit ایجاد می‌شود. درمجموع باید بگوییم هنگام استفاده از iOS 10 به شکل محسوسی کنترل سنتر دوست‌داشتنی‌تر از گذشته شده است.

 

کنترل سنتر جدید را شاید بتوانیم مثالی بارز از فلسفه جدید طراحی نرم‌افزار در اپل بدانیم؛ فلسفه‌ای که بیش از هرچیز بر حل کردن مشکلات طراحی، که پیش از این وجود داشت، تاکید می‌کند. نمودی دیگر از این فلسفه طراحی را، در watchOS 3 می‌بینیم که اپل اساسا نشان داد نسخه اولیه watchOS اشکالات زیادی داشته و اکنون قصد برطرف کردن آن‌ها را دارد. درواقع اپل امروز همان اپل گذشته نیست که نرم‌افزاری بی‌نقص و عالی ارائه کند. اما در عوض به مرور زمان به همان سمت و سو می‌رود و رابط کاربری محصولات خود را بهتر می‌کند.

البته که کنترل سنتر قدیمی آن‌قدرها هم بد و زشت نبود. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، قسمت‌های زیادی از کنترل سنتر iOS 9 در iOS 10 هم باقی مانده است. همچنان همان ۵ دکمه استاندارد را در ردیف بالا مشاهده می‌کنیم که البته اکنون رنگی شده‌اند. برای مثال، اگر بلوتوث را روشن کنید، دکمه‌اش آبی رنگ می‌شود. ولی ترتیب قرارگرفتن دکمه‌ها تغییر نکرده و مانند نسل پیشین خودش است. همین‌طور در ردیف پایینی کنترل سنتر نیز شاهد آیکون‌های فلاش، تایمر، ماشین حساب و دوربین هستیم. با این تفاوت که این بار در iOS 10 برای چهار آیکون پایینی قابلیت ۳D Touch در نظر گرفته شده و برای مثال می‌توانید با فشار دادن آیکون فلاش، آن را در سه حالت با سه نور متفاوت روشن کنید.

همین تغییرات کوچک، اضافه شدن رنگ‌ها و شورت‌کات‌های ۳D Touch و همین‌طور بازتر شدن فضا از نظر بصری است که تغییرات را ایجاد می‌کند. دور از انتظار نیست که کاربران کمتر آشنا با آیفون، در کنترل سنتر iOS 9 احساس سردرگمی کنند و میان دکمه‌هایی با اشکال مختلف گیج شوند. درواقع می‌توانیم بگوییم کنترل سنتر در iOS 9 به قدری پیچیده به نظر می‌رسید که مسلط شدن به آن کار سختی به نظر می‌رسید. اما در iOS 10 اکنون همه چیز ساده‌تر شده و اگر انتظار بیشتری از کنترل سنتر دارید، کافی است سوایپ کنید و به صفحه بعد بروید.

درنهایت به کنترل سنتر iOS 10 ایراداتی هم می‌توان گرفت. برای مثال، گاهی کم و زیاد کردن نور صفحه ممکن است سخت باشد. همچنین اپل می‌توانست برای ۵ دکمه ردیف اول نیز شورت‌کات‌های ۳D Touch اضافه کند تا کاربر راحت‌تر بتواند وارد تنظیمات آنها شود. حتی اپل می‌توانست امکانی قرار دهد تا کاربر بتواند دکمه‌های دلخواه خود را در کنترل سنتر بگنجاند. تمام اینها را کنار هم بگذاریم، باید بگوییم در iOS 10 اپل به خوبی توانسته ایرادات ظاهری کنترل سنتر را برطرف کند، اما هنوز هم کنترل سنتر کامل و فوق‌العاده نیست. 

اپل همچنین نشان داده که به خانه‌های هوشمند علاقه خاصی دارد. همان‌طور که گفتیم، در صورت داشتن گجت‌های مرتبط با HomeKit یک صفحه جدید به کنترل سنتر مرتبط با کنترل هوشمندانه خانه‌تان اضافه می‌شود. البته که هرکسی ممکن است خانه هوشمند نداشته باشد و این قابلیت کاربردی به نظر نرسد، اما از این جنبه می‌توان نگاه کرد که اپل تا چه میزان به این موضوع اهمیت می‌دهد؛ تا جایی که ترجیح داده به جای اضافه کردن قابلیت شخصی‌سازی به کنترل سنتر، HomeKit را به آن اضافه کند.

هنوز هم کنترل سنتر نه چندان کامل iOS 10 پیشرفت خوبی در زمینه بهبود رابط کاربری iOS به حساب می‌آید. تمیزکاری کنترل سنتر به خوبی نشان می‌دهد که اپل در برخی زمینه‌ها اشتباهاتش را پذیرفته و در جهت برطرف کردن آن‌ها گام برمی‌دارد.

Call Now Button