بلک‌بری کی‌وان یا وان پلاس ۵؛ کدام بهتر است؟

بلک‌بری کی‌وان و وان پلاس ۵ هر دو از محبوب‌ترین و معروف‌ترین گوشی‌های امسال هستند. در این مطلب به مقایسه مشخصات این دو گوشی می‌پردازیم تا انتخاب را برای شما آسان‌تر کنیم

هر دو گوشی OnePlus 5 و BlackBerry KEYone در اوایل سال جاری میلادی عرضه شدند و رسانه‌های مختلفی بارها آن‌ها را به خاطر ویژگی‌هایشان تحسین کرده‌اند. گوشی OnePlus 5 درواقع تعریف بارزی از نسبت مناسب قیمت و عملکرد است و KEYone هم به‌عنوان نمونه موفقی از یک گوشی حرفه‌ای با کیبورد فیزیکیQWERTY شناخته می‌شود.KEYone نتیجه تلاش کمپانی کانادایی BlackBerry است که سال‌های متمادی پرطرفدارترین سازنده گوشی‌های هوشمند در قاره آمریکا به شمار می‌آمد و OnePlus 5 هم محصول نسل پنجم گوشی‌های پرچم‌دار یک سازنده چینی به نام OnePlus است که تلاش می‌کند توجه علاقه‌مندان دنیای موبایل و تکنولوژی را با ارائه بهترین ویژگی‌ها و کم‌ترین قیمت ممکن، جلب کند.

هر دو گوشی دارای مشخصات و ویژگی‌های شایسته یک پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ هستند اما عناصر تازه و عجیبی هم در طراحی‌شان دیده می‌شود که احتمالا به‌منظور اضافه کردن عملکردهای مشخصی در آن‌ها اعمال شده‌اند. تعداد کاربران و علاقه‌مندان هر دو گوشیOnePlus 5 و KEYone از زمان عرضه تابه‌حال رو به افزایش بوده است. اگر شما هم قصد خرید هرکدام از این گوشی‌ها را دارید، بهتر است در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا شباهت‌ها و البته تفاوت‌هایشان را متوجه شوید و هرکدام را که مناسب نیازتان تشخیص دادید، تهیه کنید.

مشخصات فنی

دستگاه Blackberry KEYone OnePlus 5
صفحه نمایش

۴٫۵ اینچ، IPS LCD، وضوح تصویر ۱۶۲۰ × ۱۰۸۰، تراکم پیکسلی ۴۳۳ppi، روکش محافظCorning Gorilla Glass 4

۵٫۵ اینچ، Optic AMOLED، وضوح تصویر ۱۹۲۰ × ۱۰۸۰، تراکم پیکسلی ۴۰۱ ppi، روکش محافظ Corning Gorilla Glass 5

پردازنده

کوالکام اسنپ‌دراگون ۶۲۵، CPU ۸ هسته‌ای با قدرت فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز، پردازنده گرافیکیAdreno 506

کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۳۵، CPU ۸ هسته‌ای با قدرت فرکانس ۲٫۴۵، پردازنده گرافیکیAdreno 540

رم

۳ گیگابایت

۶ گیگابایت/۸ گیگابایت

حافظه داخلی

۶۴ گیگابایت، قابل ارتقا

۶۴ گیگابایت/۱۲۸ گیگابایت، غیرقابل ارتقا

دوربین اصلی

۱۲ مگا پیکسل، دیافراگم ۲٫۰، PDAF، دو فلشLED

۱۶ مگا پیکسل، دیافراگم ۱٫۷، اندازه پیکسلی ۱٫۱۲ میکرون، حسگر ۲٫۸/۱ اینچی، لنز دوم ۲۰ مگا پیکسل، دیافراگم ۲٫۶، حسگر ۲٫۸/۱ اینچی، اندازه پیکسلی ۱٫۰ میکرون، PDAF، دو فلش LED و زوم اپتیکال دو برابر

دوربین سلفی

۸ مگا پیکسل، دیافراگم ۲٫۲

۱۶ مگا پیکسل، دیافراگم ۲٫۰، اندازه پیکسلی ۱٫۰ میکرون، EIS، HDR خودکار

باتری

۳۵۰۵ میلی‌آمپر، لیتیوم یونی، غیرقابل تعویض توسط کاربر، شارژ سریع نسخه ۳٫۰

۳۳۰۰ میلی‌آمپر، لیتیوم یونی، غیرقابل تعویض، Dash Charge

ابعاد و وزن

۱۴۹٫۱ × ۷۲٫۴ × ۹٫۴ میلی‌متر

۱۸۰ گرم

۱۵۴٫۲ × ۷۴٫۱ × ۷٫۳ میلی‌متر

۱۵۳ گرم

شبکه‌های ارتباطی

GSM، HSPA، LTE، NFC، بلوتوث نسخه ۴٫۲،Wi-Fi،USB Type-C

GSM، HSPA، LTE، NFC، بلوتوث نسخه ۵٫۰، Wi-Fi، USB Type-C

حسگرها

اسکنر اثرانگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نمای دیجیتال

اسکنر اثرانگشت، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی، قطب‌نمای دیجیتال

سیستم عامل

اندروید نوقا نسخه ۷٫۱، قابل ارتقا به اندروید O

اندروید نوقا نسخه ۷٫۱٫۱، قابل ارتقا به اندروید O

OnePlus 5

کمپانی چینی OnePlus اولین گوشی هوشمندش را در سال ۲۰۱۴ میلادی وارد بازار کرد و از آن زمان تا‌به‌حال به یکی از نام‌آورترین کمپانی‌های سازنده موبایل تبدیل شده است. گوشی‌های هوشمند این کمپانی همیشه از پرفروش‌ترین‌های بازار بودند و OnePlus 5 هم از این قاعده مستثنا نیست. گوشی OnePlus 5 درواقع پرچم‌دار تازه این کمپانی‌ است که پس از OnePlus 3T معرفی شده و با قیمت مناسبی که دارد، توجه میلیون‌ها کاربر را به خود جلب کرده است. این گوشی صفحه‌نمایش ۵٫۵ اینچی از نوع Optic AMOLED با وضوح تصویر ۱۰۸۰ دارد که روکش محافظ Corning Gorilla Glass 5 هم از آن محافظت می‌کند.OnePlus 5 به تراشه قدرتمند کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۳۵ مجهز شده که پردازنده ۶۴ بیتی و ۸ هسته‌ای Kryo 280 با قدرت فرکانس ۲٫۴۵ گیگاهرتز دارد. پردازش‌های گرافیکی این گوشی بر عهده Adreno 540 است و در دو نسخه با مقدار رم و حافظه متفاوت عرضه شده است. نسخه ساده‌تر آن ۶ گیگابایت رم و ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی دارد درحالی‌که نسخه پیشرفته و البته گران‌ترش از ۸ گیگابایت رم و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد.

OnePlus 5 به ماژول دوربین با لنز دوگانه در پنل پشتی مجهز شده است. یکی از لنزهای این دوربین ۱۶ مگا پیکسلی با دیافراگم ۱٫۷ است که توسط کمپانی سونی ساخته شده و لنز دیگر هم ۲۰ مگا پیکسلی با دیافراگم ۲٫۶ و از نوع تله فوتو در نظر گرفته شده. دوربین سلفی این گوشی هم حسگر ۱۶ مگا پیکسلی با دیافراگم ۲٫۰ و اندازه پیکسلی ۱٫۰ میکرون دارد. این دوربین قادر است ویدیوها را با کیفیت ۱۰۸۰ و ۳۰ فریم در ثانیه ضبط کند درحالی‌که ماژول دوربین اصلی می‌تواند ویدیوها را با کیفیت ۴K و ۳۰ فریم در ثانیه و همچنین کیفیت فول اچ‌دی و ۱۲۰ فریم در ثانیه ثبت کند.

شبکه‌های ارتباطی پشتیبانی شده در این گوشی شامل Wi-Fi 802.11 a/b/g/n/ac, Wi-Fi Direct, DLNA و بلوتوث نسخه ۵٫۰ به همراه پورت USC Type-C برای انتقال داده و شارژ باتری است. OnePlus 5 همچنین دارای یک جک هدفون ۳٫۵ میلی‌متری برای سازگاری با هدفون‌ها و سیستم‌های صوتی قدیمی‌تر است. این گوشی همچنین از GPS با A-GPS و GLONASS پشتیبانی می‌کند و دارای حسگرهای متعددی ازجمله اسکنر اثرانگشت، NFC، شتاب سنج، ژیروسکوپ، حسگر مجاورتی و قطب‌نمای دیجیتال است. سیستم‌عامل اندروید نوقا نسخه ۷٫۱٫۱ به‌صورت پیش‌فرض روی این گوشی نصب شده و رابط کاربری کمپانی OnePlus به نام Oxegen OS کمی آن را دستخوش تغییر کرده است.OnePlus 5 باتری غیرقابل تعویض لیتیوم یونی با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی‌آمپر دارد و ابعاد آن ۱۵۲٫۲ × ۷۴٫۱ × ۷٫۳ میلی‌متر است. این گوشی همچنین ۱۵۳ گرم وزن دارد.

BlackBerry KEYone

گوشی KEYone بدنه‌ای کاملا فلزی دارد و تمام لبه‌های خمیده طراحی شده. پنل پشتی این گوشی هم بافت لطیفی دارد که از سرخوردنش تا حدودی جلوگیری می‌کند. این گوشی صفحه‌نمایش کوچکی به اندازه ۴٫۵ اینچ دارد و ویژگی اصلی بصری‌اش همان کیبورد فیزیکی QWERTY به شمار می‌آید. صفحه این گوشی نسبت نمایش عجیبی معادل ۳:۲ دارد و وضوح تصویرش هم ۱۶۲۰ × ۱۰۸۰ است. KEYone از پردازنده کوالکام اسنپ‌دراگون ۶۲۵ با پردازنده ۸ هسته‌ای Cortex-A53 و قدرت فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز قدرت می‌گیرد و پردازنده گرافیکی‌اش هم Adreno 506 با قدرت فرکانس ۶۵۰ مگاهرتز است. گوشی مذکور ۳ گیگابایت رم و ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی دارد که با کارت حافظه جانبیmicroSd تا ۲۵۶ گیگابایت قابل ارتقا است.ظرفیت باتری این گوشی ۳۵۰۵ میلی‌آمپر، از نوع لیتیوم یونی و غیرقابل تعویض توسط کاربر است که از تکنولوژی شارژ سریع نسخه ۳٫۰ پشتیبانی می‌کند. سیستم‌عامل اندروید نوقا نسخه ۷٫۱ هم به‌صورت پیش‌فرض روی آن نصب شده است.

KEYone هم مانند گوشی‌های Pixel و Pixel XL دوربین اصلی ۱۲ مگا پیکسلی دارد.این دوربین که دو فلش LED هم آن را همراهی می‌کنند، دیافراگم ۲٫۰ دارد و از ویژگی‌ فوکوس خودکار تشخیص فاز (PDAF) پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی این گوشی حسگر ۸ مگا پیکسلی با دیافراگم ۲٫۲ دارد و مانند دو مدل DTEK50 و DTEK60 یک دکمه قابل تنظیم به نام Convenience Key پایین دکمه تنظیم صدا در کناره سمت راستش تعبیه شده است. این گوشی همچنین به یک اسکنر اثرانگشت مجهز شده که در دکمه فیزیکی فاصله داخل کیبورد قرار دارد. ابعاد KEYone معادل ۱۴۹٫۱ × ۷۲٫۴ × ۹٫۴ میلی‌متر است و ۱۸۰ گرم وزن دارد.

در مقایسه مشخصات حتما باید به بارزترین ویژگی این مدل یعنی کیبورد فیزیکی‌اش بپردازیم. البته این ویژگی احتمالا مناسب همه کاربران نیست و علاقه‌مندان خاص خودش را دارد. امروزه همه گوشی‌های هوشمند با طراحی کاملا لمسی و بدون صفحه‌کلید فیزیکی ساخته می‌شوند اما بسیاری معتقدند که کیبورد فیزیکی درواقع امضا و نشانه گوشی‌های BlackBerry است. از طرفی بسیاری از کاربران و کارشناسان هم معتقدند که کیبورد فیزیکی QWERTY منسوخ شده و به تاریخ پیوسته است. صرف‌نظر از این‌ها، درخواست‌های مکرر و متعددی از این سازنده مبنی بر ساخت گوشی‌ با کیبورد فیزیکی شده بود و ظاهرا BlackBerry هم با عرضه KEYone به این درخواست‌ها پاسخ مثبت داده‌ است. البته این کمپانی قبلا هم برای ساخت محصولی مشابه تلاش کرده بود که نتیجه‌اش گوشی نه‌چندان موفق PRIV شد. KEYone را باید نمونه موفقی از ترکیب کیبورد فیزیکی QWERTY با گوشی هوشمند امروزی دانست.

OnePlus 5 یا KEYone ؟

اجازه دهید صادقانه یک مورد مهم را در این مقایسه خاطرنشان کنیم. گوشی‌های OnePlus 5 و KEYone برای مخاطبان کاملا متفاوتی طراحی و عرضه شده‌اند و شاید مقایسه‌شان اصلا کار درستی نبوده باشد. از طرفی، هر دو در یک بازه قیمت قرار دارند و به همین خاطر مقایسه‌شان منطقی به نظر می‌رسد.هرکدام از این گوشی‌ها مزایا و معایب خاص خودشان را دارند اما ازنظر ما OnePlus 5 برنده این میدان است چراکه طیف وسیع‌تری از کاربران را راضی می‌کند. این گوشی اصلا بدون نقص نیست اما با توجه به قیمت مناسب و ویژگی‌هایی در حد یک پرچم‌دار قابل‌قبول، کاملا ارزش خرید دارد. در مقابل، گوشی BlackBerry KEYone ترکیب فوق‌العاده‌ای از کیبورد فیزیکی QWERTY در یک گوشی هوشمند اندرویدی است که احتمالا بهترین گزینه خرید برای کاربران علاقه‌مند به حس نوستالژیک گوشی‌های قدیمی خواهد بود.

Call Now Button