بررسی تخصصی آیفون SE؛ ققنوس اپل

در صنعت سینما گاهی پیش می آید که یک فیلم خوب و پرطرفدار بازسازی می شود؛ برخی اوقات این کار به خوبی انجام می شود و نسخه بازسازی شده قابلیت هایی دارد که آن را جذاب تر از نسخه اصلی می کند (مانند فیلم کینگ کونگ یا فیلم یازده یار اوشن)؛ اما برخی مواقع به هیچ وجه این موفقیت دیده نمی شود و نسخه بازسازی شده خودش را به خوبی نشان نمی دهد. اپل در صنعت موبایل تصمیم گرفت یکی از اسطوره های قدیمی خود را بازسازی کند؛ به این امید که این اسطوره زمان های قدیم بتواند با ظاهر مشابه اما با باطنی جدید که در خود گنجانده دل دوستدارانش را دوباره به دست بیاورد. در این بررسی خواهیم دید که آیا اپل توانسته گوشی قدیمی خود را به خوبی بازسازی کند یا خیر.

بسته بندی

شکیل

مانند همیشه، بسته بندی این آیفون شکیل و جمع و جور است: یک جعبه کوچک مستطیلی که در خودش گوشی، هدفون (البته ایرپادز)، کابل شارژ و آداپتور شارژ را جای داده است. روی جعبه عکس آیفون SE به خوبی مشخص است و حتی از روی تصویر روی جعبه می توانید رنگ گوشی را متوجه شوید.

طراحی

ایمان اپل به طراحی آیفون ۵s

همان طور که می توانید حدس بزنید، هیچ تفاوتی بین این گوشی و آیفون ۵s نمی توانید پیدا کنید، به جز رنگ رز گلدی که برای آن در نظر گرفته شده است. بعد از اینکه دو سال است آیفون ۶ و آیفون ۶s و نسخه های پلاس را دیده ایم و در دست گرفته ایم، دست گرفتن یک آیفون کوچک خیلی هیجان انگیز است و پیش خود می گوییم که کاش اپل هیچ وقت آیفون را بزرگ تر نمی کرد!

در قاب جلویی گوشی صفحه نمایش ۴ اینچی قرار دارد که، طبق سنت اپل، در پایین آن کلید Home و سنسور اثرانگشت که در این کلید جای گرفته قرار دارند. بالای صفحه نمایش نیز می توان دوربین دوم را در کنار خروجی صدای مخاطب و سنسور نور و مجاورت مشاهده کرد. در پشت گوشی، که اکنون یک رنگ جدید به خود می بیند، سه تکه مشاهده می شود. تکه وسطی به رنگ رز گلد و از جنس آلومینیوم است و تکه های بالا و پایینی با جنسی از شیشه به رنگ سفید هستند. در تکه بالایی دوربین اصلی در کنار میکروفون دوم و فلاش دوتایی دیده می شود. در سمت راست دستگاه درگاه سیم کارت قرار دارد و درسمت چپ شاهد حضور کلیدهای کم و زیاد کردن صدا و کلید سایلنت هستیم. در قسمت پایین می توانید اسپیکر، درگاه ارتباطی، سوکت جک ۳٫۵ میلی متری صدا و میکروفون اصلی را مشاهده کنید.

وزن دستگاه در برابر گوشی هایی که امروز در دست می گیریم عجیب و دوست داشتنی است. مدت ها بود که گوشی هوشمندی با این اندازه و وزن در جیب خود ندیده بودیم و زمانی که آن را در جیبمان گذاشتیم، گاهی شک می کردیم که گوشی همان جا در جیبمان است.

این تمام چیزهایی است که در ظاهر و بدنه آیفون SE می توانید مشاهده کنید. همان طور که آیفون ۵s را دوست داشتیم، نمی توانیم حس خوب خودمان را نسبت به این گوشی مخفی کنیم.

آیفون ۵s در کنار آیفون SE

با وجود اینکه با آیفونی در سال ۲۰۱۶ سر و کار داریم، هنوز تعدادی از مشکلات سابق وجود دارند؛ به طور مثال، زمانی که گوشی را تکان دهید، به علت جای نگرفتن محکم کلید پاور در سر جای خود، صدایی خواهید شنید که حس خوبی منتقل نمی کند.

اگرچه این حقیقت وجود دارد که ما طرفدار گوشی هایی با صفحه نمایش بزرگ هستیم، آیفونی با صفحه نمایش کوچک نیز می تواند ما را راضی کند که دوستش داشته باشیم.

شاید طراحی این آیفون بازنشسته شده باشد و شاید یک گوشی کوچک در این زمانه که همه گوشی بزرگ در دست دارند خیلی جذاب نباشد، اما باید اعتراف کنیم که از کلید سایلنت گرفته تا طراحی اسپیکر آیفون SE را دوست داریم و تصور می کنیم که هنوز این طراحی می تواند طرفداران خود را داشته باشد و از بین نرود.

صفحه نمایش

بی اعتنایی اپل به جنگ پیکسل ها

با اینکه شاسی تکراری گوشی هنوز برای ما جذاب است، در مورد صفحه نمایش این اعتقاد را نداریم. آرزو می کردیم صفحه نمایش آیفون ۶s را روی این گوشی می دیدیم. اپل در صفحه نمایش های خود هیچ زمان به پیکسل ها دقت نمی کند و بیشترین تمرکز خود را به کیفیت این صفحات معطوف می کند. اپل برای این گوشی از صفحه نمایشی با کیفیت ۶۴۰×۱۱۳۶ پیکسل استفاده کرده، این در حالی است که سامسونگ در حال حاضر بهترین صفحه نمایش های موبایلی دنیا را با کیفیت ۲۵۶۰×۱۴۴۰ پیکسل تولید می کند. اما تصور نکنید که اپل احمق است! زیرا با این تعداد پیکسل که در صفحه نمایش آیفون SE دیده می شود، این صفحه به اندازه ای باکیفیت است که نمی توان ایرادی به آن گرفت. خوانایی متون در این صفحه نمایش بسیار لذت بخش است و هیچ مشکلی با کوچک ترین متن ها نخواهید داشت. با چشم غیرمسلح و از فاصله بسیار نزدیک نیز هیچ پیکسلی را نمی توانید تشخیص دهید.

زیر نور خورشید این کیفیت خوب ثابت می ماند و می توانید با خیال راحت به تمام محتوا بدون هیچ افت کیفیتی دسترسی داشته باشید.

یک ویژگی جدید را از یاد نبریم که در آیفون ۶s شاهدش بودیم و در این گوشی از دست رفته است. این ویژگی چیزی نیست جز ۳D Touch یا همان لمس سه بعدی. اگرچه ما هیچ اعتقادی به این ویژگی نداریم و لمس سه بعدی را چندان کاربردی نمی بینیم و جنبه سرگرمی آن را پر رنگ تر می دانیم، با توجه به شناختمان از اپل، انتظار دیدن این ویژگی را در آیفون SE نیز داشتیم.

به هرحال صفحه نمایش آیفون SE کیفیت قابل قبولی دارد و کار کردن با آن لذت خاص خودش را دارد. هرچند صفحه نمایش این گوشی در برابر صفحه نمایش های آمولد سامسونگ حرف زیادی برای گفتن ندارد، باید قبول کنیم که درنوع خود یکی از بهترین هاست.

سخت افزار و کارایی

همین کافی است

بخش متفاوت داستان اینجاست. اپل بخش داخلی گوشی را کاملا متفاوت با آیفون ۵s ساخته است. پردازنده دستگاه A9 نام دارد که پردازنده ای ۲ هسته ای با فرکانس ۱٫۸۴ گیگاهرتز است. این پردازنده همراه با رم ۲ گیگابایتی کار می کند. پردازنده گرافیکی نیز ۶ هسته ای است. این سخت افزار دقیقا در آیفون ۶s نیز مشاهده می شود و این موضوع بدان معنی است که از نظر قدرت آیفون SE با آیفون ۶s برابری می کند. البته سیستم عامل iOS، به دلیل همخوانی فوق العاده ای که با سخت افزار گوشی دارد، باعث شده مشخصات سخت افزاری تاثیر چشمگیری بر عملکرد دستگاه نداشته باشد. با وجود این اگرچه همیشه آیفون در اجرای برنامه ها و بازی های سنگین عملکرد نرم و سریعی دارد، در این گوشی به طرز چشمگیری تفاوت عملکرد با آیفون ۵s مشاهده می شود و سرعت فرمان پذیری دستگاه بسیار بیشتر است.

آیفون SE در دو نسخه ۱۶ و ۶۴ گیگابایتی ارائه می شود. نسخه ای که در اختیار ما قرار داشت ۶۴ گیگابایت حافظه داخلی داشت که اگر شما هم به دنبال خرید این دستگاه هستید، اکیدا توصیه می کنیم نسخه ۶۴ گیگابایتی آن را خریداری کنید.

مقایسه آیفون با گوشی های دیگر (یعنی گوشی های اندرویدی) در زمینه کارایی همیشه کار سخت و البته بیهوده ای است، زیرا هر کدام از دو سیستم عامل کارایی های متفاوت و هماهنگی با سخت افزارهای متفاوتی دارد که کار را پیچیده می کند. اما درمجموع اگرچه اندروید (منظورمان اندروید خالصی است که روی دستگاه های نکسوس نصب شده) در سال های اخیر قدم های بزرگی رو به بهبود کارکرد برداشته، به دلیل هماهنگی بسیار زیاد iOS با سخت افزار آیفون، می توان با کمی اغراق گفت که iOS چند قدم از اندروید جلوتر است و اندروید نیز به سرعت هرچه تمام در حال نزدیک شدن و حتی عبور کردن از این سیستم عامل است.

داغ کردن

فکرتان را درگیر این قسمت نکنید

حرف آخر را همین اول می زنیم: آیفون SE به هیچ عنوان داغ نمی کند و حتی اگر مدتی طولانی چند بازی سنگین روی آن اجرا کنید و ساعت ها بازی کنید، به هیچ عنوان هیچ قسمتی از گوشی داغ نمی شود. در فیلم برداری ۴K نیز همین موضوع صدق می کند و در طول مدت فیلم برداری مشکلی بابت داغ کردن دستگاه نخواهید داشت.

سنسور اثرانگشت

قربانی هزینه کمتر

این بخش قسمت دیگری است که اپل برای کاهش هزینه تمام شده آیفون SE آن را قربانی کرده. از آخرین نسخه تاچ آی دی در این گوشی استفاده نشده و به همین علت آن سرعت عملکردی که در آیفون ۶s مشاهده می کنید در این دستگاه دیده نمی شود. اما با این حال هنوز هم این سنسور کارایی بسیار بهتری از رقیبانی دارد که در سال ۲۰۱۵ یا ۲۰۱۶ معرفی شده اند.

باتری

هنوز جای کار دارد

از این نظر تفاوت خیلی زیادی بین این گوشی و آیفون ۵s مشاهده نمی شود. تنها کاری که اپل کرده این است که تعدادی از اجزای داخلی را با هم ترکیب کرده تا فضای بیشتری برای باتری فراهم کند و بتواند یک باتری با ظرفیت ۱۶۲۴ میلی آمپری در این گوشی بگنجاند.

باتری این گوشی حدود ۱۰۰ میلی آمپر از آیفون ۶s ظرفیت کمتری دارد، ولی، به دلیل صفحه نمایش کوچک ترش، می تواند عملکرد بهتری داشته باشد. در تست هایی که ما انجام دادیم، با پخش ۱ ساعت ویدئوی فول اچ دی با وای فای روشن و نور ۱۰۰ درصد صفحه نمایش، باتری از ۱۰۰ درصد به ۹۶ درصد کاهش پیدا کرد.

در استفاده معمولی مانند مکالمه روزمره در حدود ۲۰ دقیقه، گشت و گذار اینترنتی به مدت ۱ ساعت، استفاده از شبکه های اجتماعی به مدت ۱ ساعت و بازی کردن به مدت نیم ساعت درصد شارژ دستگاه در آخر شب از ۱۰۰ درصد به ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد.

اما شاید مهم تر از اینکه چه مدت طول می کشد تا شارژ دستگاه تمام شود، مدت زمان مورد نیاز برای شارژ دوباره آن است. در مدت ۲ ساعت می توانید درصد شارژ باتری را از صفر به ۱۰۰ برسانید که برای باتری ای با ظرفیت ۱۶۰۰ میلی آمپر چندان مناسب به نظر نمی رسد.

دوربین

چقدر خوب و راحت است

همان طور که گفتیم، از نظر سخت افزاری شباهت زیادی بین این گوشی و آیفون ۶s وجود دارد. دوربین نیز دقیقا همان است که در آیفون ۶s قرار گرفته است: یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با اندازه دهانه دیافراگم f/2.2. علاوه بر مگاپیکسل بالاتر، امکان فیلم برداری ۴K نیز به دوربین این گوشی افزوده شده که آن را کاملا از دوربین آیفون ۵s متمایز می کند.

مانند همیشه، کیفیت عکس های تهیه شده با دوربین آیفون بهترین نیست، اما جزو یکی از بهترین هاست. نویز تصاویر بسیار کم است و رنگ ها و جزئیات به خوبی توسط دوربین ثبت می شوند. یکی از بهترین ویژگی های این دوربین فعال شدن سریع آن و سرعت بالای شاتر است که به کاربر کمک می کند هیچ صحنه ای را از دست ندهد.

قابلیت لایو فوتوز نیز در این دوربین گنجانده شده است که با آن می توانید عکس هایی در قالب گیف یا همان عکس های متحرک بگیرید.

اما دوربین دوم پیشرفت دوربین اصلی را نداشته و اپل در این گوشی از همان دوربین ۱٫۲ مگاپیکسلی بهره برده است که در آیفون ۵s به کار رفته بود. ویژگی رتینا فلاش نیز به این دوربین اضافه شده که هنگام گرفتن عکس سلفی اگر این ویژگی فعال باشد، قبل از گرفتن عکس تمام صفحه آیفون شما سفید می شود تا نور مناسب را برای عکس سلفی فراهم کند. با وجود این کیفیت دوربین قابل قبول است و شما را راضی خواهد کرد.

می توانید کیفیت عکس های تهیه شده با دوربین این گوشی را در ادامه مشاهده کنید. برای مشاهده کیفیت اصلی عکس روی آن کلیک کنید.

نمونه عکس دوربین اصلی

  

عکس با فلاش در تاریکی

نمونه عکس دوربین دوم

نمونه عکس ماکرو

باید آیفون SE را بخرید؟

بسیاری از طرفداران آیفون بعد از معرفی آیفون ۶ با صفحه نمایش بزرگتر سرخورده شدند و به اپل برای تولید یک آیفون بزرگتر خورده گرفتند البته ناگفته نماند که تعداد بسیار زیادی از طرفداران اپل نیز از اینکه می توانستند محتوای گوشی هوشمند خود را روی یک صفحه نمایش بزرگتر مشاهده کنند بسیارخوشحال شدند. به هر حال اپل برای اینکه بتواند دل آن تعداد از هواداران ناراضی خود را به دست بیاورد این آیفون را روانه بازار کرد؛ اگر شما جزو آن دسته از هواداران ناراضی اپل هستید و تا کنون آیفون ۵s خود را به آیفون ۶ یا ۶S ارتقاء نداده اید این محصول برای شما ساخته شده و نباید در خرید آن شک کنید. اما اگر از کاربران آیفون ۶ باشید به هیچ عنوان نباید به این گوشی سوئیچ کنید زیرا استفاده از یک گوشی با صفحه نمایش بزرگ به طور حتم شما را بد عادت کرده و به سختی می توانید به صفحه نمایشی کوچکتر عادت کنید و در برخی مواقع این امر غیر ممکن خواهد بود.

اگر هم اولین بار است که می خواهید وارد دنیای iOS شوید این گوشی در صورتی برای شما مناسب است که پیش از این از گوشی های با صفحه نمایش بزرگ استفاده نکرده باشید.

Call Now Button