برای اپل در ایران چه رخ خواهد داد؟!

همانطور که می‌دانید طرح رجیستری موبایل سبب شده تا تب محصولات شرکت اپل افزایش یابد و افزایش قیمت گریبان گیر این محصولات بسیار پرفروش و مهم شود. حالا قصد داریم نگاهی عمیق به مسئله شرکت اپل پس از اجرای رجیستری داشته باشیم. در ادامه با جی اس ام همراه باشید.

بازار ایران یکی از بهترین موقعیت‌ها برای فروش محصولات الکترونیکی در دنیا است که همواره پذیرای برند‌های جدید بوده است اما یکی از مهمترین و استراتژیک ترین محصولاتی که در این بازار به فروش می‌رسد، محصولات شرکت اپل است. طبق اعلام سازمان مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اول مرداد ماه شاهد هیچ موبایل آیفونی در ویترین مغازه‌ها نخواهیم بود. این درحالیست که هنوز مسئله قیمت و ورود دیگر محصولات این شرکت آمریکایی همچون مک بوک، آی مک، اپل واچ و آی پد به دلیل نداشتن نمایندگی رسمی، فعلا در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

آیفون در مقابل مردم اما به نفع فعالان بازار

%image_alt%

موبایل هوشمند شرکت اپل بسیار رایج است و هر فرد گجت باز و آشنا به حوزه تکنولوژی قطعا یکی از انتخاب‌هایش برای خریدی خوب،  این تلفن هوشمند است. خریداران آیفون حالا باید با قیمت بیشتری این اسمارت فون را تهیه کنند در حالیکه تنها فعالان و واردکنندگان این موبایل از این قیمت بیشتر سود می‌برند. طبق صحبت‌های ما با فروشندگان آنها شکایت‌های بسیار زیادی را داشتند که چرا ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به صورت ناگهانی تصمیم گرفته است تا محصول پرفروش و استراتژیک این شرکت را از بازار ایران حذف کند. همچنین بسیاری از فروشندگان خبرهایی مبنی بر اقدام به پلمپ فروشگاه‌های بعضی از واردکنندگان و فعالان بزرگ و معروف این تلفن هوشمند  و جمع کردن ویترین برخی از فروشگاه‌ها به ما دادند که طبق بررسی بسیاری از این اخبار درست بوده است.

مک بوک، آی مک، اپل واچ و آی پد فعلا گران نخواهد شد!

%image_alt%

طبق صحبت‌های ما با یکی از عوامل نمایندگی فروش محصولات این شرکت در بازار موبایل چارسو فعلا هیچ افزایش قیمتی در انتظار این محصولات نیست  و پس از اجرای طرح رجیستری قیمت‌ها همچنان ثابت خواهند بود. شایان ذکر است که مبارزه با قاچاق کالا فعلا به صورت بسیار جدی در حال پیگیری است و انتظار می‌رود در چند ماه آینده  برنامه‌ای برای جلوگیری از ورود قاچاق لپ تاپ و حتی دیگر محصولات شرکت اپل اجرا شود به همین دلیل این محصولات نیز در خطر افرایش قیمت ۲۰ تا ۳۰ درصدی در بازار ایران خواهند بود.

جمع بندی؛ خداحافظی کوتاه مدت با اپل

%image_alt%

شرکت اپل دارای سیاست‌های خاصی است که طبق این قوانین اپل باید به صورت مستقیم وارد بازار ایران شود به همین دلیل است که اعطای نمایندگی  به صورت رسمی از سوی این کمپانی به یک شرکت در ایران منتفی خواهد بود. از طرفی دیگر مسئله اپل کمی بیش از حد بزرگ است چرا که چندی پیش سیاست‌هایی در ایران برای جلوگیری از ورود کالای آمریکایی از خودرو تا وسایل الکترونیکی به تصویب رسید که طبق این قوانین ورود مستقیم شرکت‌های آمریکایی و ثبت نمایندگی‌ آنها خلاف قوانین است.

شرکت اپل هر چه که باشد یک شرکت محبوب و پرفروش است و فعالیت‌های انجام شده در بازار سبب ایجاد یک شبه بازار به نفع فروشندگان و به ضرر خریداران تمام شده است در حالیکه اصل طرح رجیستری دقیقا برعکس خواهد بود. در یک جمع بندی باید گفت : نگران نباشد چرا که ممانعت ناگهانی از ورود محصولات اپل در ایران بدون هیچ پیش زمینه‌ای یک شکست سخت برای واردکنندگان و فعالان بازار خواهد بود.

{بروزرسانی}

در پى اعلام جمع آورى گوشى هاى آیفون از سطح شهر به دلیل طرح رجیستری، سایت هاى فروش اینترنتى بزرگ در ایران از جمله سایت دیجى کالا، برچسب ناموجود را بر آیفونهاى خود زدند تا دچار جریمه و دیگر مشکلات مجوز نشوند. لازم به ذکر است نمایندگی فروش شرکت اپل در بازار موبایل چارسو واقع در شهر تهران پلمپ شد.

نظر شما در مورد آینده محصولات شرکت اپل پس از اجرای طرح رجیستری چیست؟ آیا این طرح رجیستری موفق خواهد بود یا به شکستی سنگین همچون طرح‌های گذشته خواهد انجامید؟

Call Now Button