سامسونگ برای تولید اسنپدراگون ۸۳۰ با مشکل مواجه است

پس از ماجرای نقص باتری نوت ۷، خط تولید سامسونگ اندکی آشفته به نظر می‌رسد. تولید پردازنده‌های اسنپدراگون ۸۳۰ بر عهده سامسونگ گذاشته شده بود، اما ظاهرا به دلیل تاخیر در تحویل سفارش این موقعیت نصیب TSMC شده است.

تا مدت‌ها پس از تولید گوشی‌های هوشمند، کمپانی کوالکام پادشاه بی‌چون و چرای پردازنده‌ها بود. چند سال پیش سامسونگ خط تولید اگزینوس را قدرت بخشید و بخش اعظمی از اسمارت‌فون‌هایش را به پردازنده‌های اختصاصی کره‌ای مجهز کرد. با توجه به فروش بالای محصولات سامسونگ، این اقدام سهم نسبتا زیادی از بازار را از چنگ کوالکام خارج کرد، اما جالب است بدانید که تا همین چند وقت پیش این دو کمپانی رقیب با هم همکاری‌های گسترده‌ای داشته‌اند. در ادامه دلیل قطع ارتباط موقت برند امریکایی و کره‌ای را شرح می‌دهیم. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

همان‌طور که می‌دانید اکثر کمپانی‌ها به سمت تولید پردازنده‌هایی با لیتوگرافی ۱۰ نانومتری و کمتر(!) پیش رفته‌اند. کوالکام هم در همین راستا قطعات اسنپدراگون ۸۳۰ را با فاصله ۱۰ نانومتری طراحی کرده است. پیش از این وظیفه تولید اسنپدراگون ۸۳۰ بر عهده سامسونگ گذاشته شده بود، اما این کمپانی ظاهرا به دلیل پاره‌ای از مشکلات نمی‌تواند به قول خود عمل کند و پردازنده‌ها را به موقع تحویل کوالکام دهد. این موضوع رابطه دو همکار را تا حدودی شکرآب کرده است و کوالکام را از آغوش کره‌ای‌ها به سمت تایوانی‌ها سوق می‌دهد!

در این میان مثل همیشه یک کمپانی با زیرکی تمام منتظر است تا جای رقیبان شکست‌خورده را پر کند. TSMC، که عموما با تولید پردازنده‌های اپل شناخته می‌شود، اکنون جای سامسونگ را برای کوالکام پر می‌کند. TSMC تولید ادامه سفارش اسنپ ۸۳۰ را بر عهده می‌گیرد که سود سرشاری برای این کمپانی در بر دارد. جالب اینجاست که علت شکست سامسونگ در تحویل این سفارش همچنان بر همگان پوشیده است و البته با توجه به هیجان اولیه کمپانی، شکست در پروژه اندکی تعجب برانگیز است! چند هفته پیش شایعاتی درباره تولید پردازنده‌های ۱۰ نانومتری در خط تولید سامسونگ منتشر شد که پس از مدتی کوتاه مقامات رسمی بر این شایعه مهر تایید زدند. حالا با گذشت چند روز کمپانی کره‌ای به دلایل نامعلوم قادر به تولید پردازنده‌های کوالکام نیست!

یکی از منابع آگاه معتقد است علت قطع همکاری کوالکام با سامسونگ عدم تحویل به موقع پردازنده‌هاست. پیش از آن‌که پردازنده‌ای به صورت عمده تولید شود نسخه‌های آزمایشی آن به کمپانی‌های سازنده اسمارت‌فون تحویل داده می‌شود تا همه چیپ را روی دیوایس‌هایشان آزمایش کنند. سامسونگ ظاهرا هنوز این کار را هم انجام نداده و تاخیر به‌وجودآمده موجب فسخ قرارداد شده است. به این موضوع دقت داشته باشید که حتی تاخیر چند روزه در تحویل پردازنده‌های جدید می‌تواند رونمایی رسمی تمام پرچمداران ۲۰۱۷ را به تعویق بیندازد، پس این تاخیر نه تنها برای کوالکام بلکه برای همه حتی کاربران گران تمام می‌شود!

نظر شما درباره پردازنده‌های کوالکام چیست؟ گوشی شما از چه پردازنده‌ای استفاده می‌کند؟ آیا میان نسخه‌های کوالکام و اگزینوس پرچمداران سامسونگ تفاوت فاحشی وجود دارد؟ شما کدام پردازنده را ترجیح می‌دهید؟

Call Now Button