بررسی تخصصی Galaxy A5 2017؛ فرزند دوم خانواده‌ای موفق

وقتی کمپانی‌ای خانواده جدیدی معرفی می‌کند اگر آن خانواده با استقبال روبرو شود هرسال می‌بینیم گوشی‌های جدید و به‌روزشده آن روانه بازار می‌شوند و می‌توان تکامل این خانواده جدید را دید. سری Galaxy A از آن دست خانواده‌هایی است که با استقبال کاربران روبرو شده و هرسال تکاملش را دیده‌ایم. امسال هم سامسونگ گوشی‌های این خانواده را با پسوند ۲۰۱۷ معرفی کرد و کامل‌تر از گوشی‌های سال‌های قبل به بازار فرستاد. بررسی امروز به عضو میانی این خانواده یعنی Galaxy A5 مربوط است. در این بررسی می‌گوییم که چرا این خانواده را تکامل‌یافته‌تر می‌نامیم.

طراحی

ابعاد شاسی برای گوشی‌ای با صفحه‌نمایش ۵٫۲ اینچ مناسب است و به لطف حاشیه‌های نه‌چندان زیاد صفحه‌نمایش این ابعاد به دست آمده. با وزنی حدود ۱۵۷ گرم نسبت به محصولی مانند P9 با وزن ۱۴۴ گرم سنگین به نظر می‌رسد، اما چیزی نیست که آزاردهنده باشد و در استفاده از گوشی آن را حس کنید.

بدنه از شیشه و فلز ساخته شده است. قاب جلو و پشت شیشه‌ای و فریم اطراف فلزی است. همانند تمام گوشی‌های سامسونگ که از شیشه ساخته شده‌اند این گوشی نیز دو عیب اساسی دارد: اول اینکه در دست سر می‌خورد و دوم اینکه جای انگشت روی آن می‌ماند. ما رنگ مشکی را داشتیم که اثرانگشت‌های زیادی روی آن به جا ماند. باوجوداینکه این دو عیب برای جنس شیشه‌ای وجود دارد، دوام آن بسیار زیاد است و برخلاف رنگ جت بلک آیفون خبری از خط و خش روی آن نیست. ما خیلی با احتیاط با گوشی رفتار نکردیم و آن را در جیبمان کنار وسایل دیگر گذاشتیم، اما هیچ خط و خشی روی آن ایجاد نشد. این نشان می‌دهد گوریلاگلسی که هنوز نسخه‌اش مشخص نیست به‌خوبی کار خودش را انجام می‌دهد. فریم اطراف گوشی هم جنس خوبی دارد و علاوه براینکه تراش زیبایی خورده است حس خوبی منتقل می‌کند. انحنایی که در شیشه قاب پشتی گوشی در نظر گرفته شده است به راحت برداشتنش از روی میز کمک بسیار زیادی می‌کند.

 

جلو گوشی صفحه‌نمایش ۵٫۲ اینچی فضایی در حدود ۷۲ درصد را به خودش اختصاص داده است. پایین این صفحه‌نمایش کلید Home قرار دارد که کلیدی فیزیکی است. این کلید سنسور اثرانگشت هم است. دو طرف کلید Home کلیدهای لمسی مخصوص سامسونگ یعنی بازگشت به عقب و برنامه‌های اخیر را می‌توان دید. بالای گوشی لوگوی سامسونگ در کنار خروجی صدای مخاطب، دوربین دوم و سنسورهای نور و مجاورت جای گرفته‌اند. به لطف عمق زیاد رنگ مشکی صفحه‌نمایش با رنگ بدنه همخوانی کامل دارد و همین امر سبب شده است قاب جلویی بسیار زیبا به نظر بیاید.

پایین گوشی سوکت جک ۳٫۵ میلی‌متری صدا در کنار درگاه ارتباطی از نوع تایپ سی و میکروفون اصلی، بالای گوشی میکروفون دوم در کنار درگاه سیم‌کارت دوم و کارت حافظه خارجی، سمت راست کلید پاور و اسپیکر و درنهایت سمت چپ کلیدهای ولوم با طراحی جدا از هم و درگاه سیم‌کارت اول تعبیه شده‌اند.


 
 

قاب پشتی، همان‌طور که گفتیم، از شیشه ساخته شده است. طراحی قاب پشتی چنگی به دل نمی‌زند و لنز دوربین در کنار فلاش LED بالای آن جای گرفته‌اند. با وجود شیشه‌ای بودن و رنگ زیبایی که در شیشه به کار رفته، یکی از علل اصلی زیبا به نظر نرسیدن این قاب، لنز کوچک دوربین و بدون جزئیات بودن قاب پشتی است، به‌طور مثال حضور نداشتن سنسورهایی که در خانواده Galaxty S می‌بینیم، که نهایتا باعث شده خیلی ساده به نظر برسد.

درمجموع خانواده جدید A گوشی‌هایی شیک و زیبا هستند. جنس بدنه آن‌ها بسیار خوب است و حس لوکسی به کاربر منتقل می‌کنند. ازنظر خوش‌دستی به A5 می‌توان امتیاز بسیار خوبی داد. با وجود ۵٫۲ اینچی بودن صفحه‌نمایش، به لطف حاشیه‌های کم، شاسی بزرگ نیست و حمل‌ونقلش بسیار آسان است.

صفحه‌نمایش

صفحه‌نمایش آمولد همیشه جزو بهترین و باکیفیت‌ترین صفحه‌نمایش‌های موبایلی بوده و هست. این گوشی هم به صفحه‌نمایش ۵٫۲ اینچی با کیفیت فول اچ‌دی و البته از نوع سوپرآمولد مجهز است. تراکم پیکسلی ۴۲۴ پیکسل در اینچ است و این معنی را می‌دهد که با چشم غیرمسلح پیکسل‌ها را در آن تشخیص نمی‌دهید. چیدمان پیکسل‌ها حالت الماسی دارد. طبق انتظاری که از صفحه‌نمایش‌های آمولد داریم رنگ‌ها در این صفحه اشباع‌اند و از دیدن آن‌ها لذت می‌برید. عمق رنگ مشکی بسیار زیاد است و دلیلش هم این است: زمانی که قرار است رنگ مشکی در صفحه نمایش داده شود، پیکسل‌های مربوط به آن خاموش می‌شوند که سبب می‌شود رنگ مشکی را با عمق زیاد ببینید.

نور صفحه‌نمایش بسیار خوب است و اگر آن را در حالت خودکار قرار دهید نورش از زمانی که به‌صورت دستی آن را تا انتها زیاد کرده‌اید بیشتر می‌شود. به همین سبب توصیه می‌کنیم در محیط بیرون و زیر نور خورشید نور را در حالت خودکار قرار دهید تا بیشترین نور از صفحه ساطع شود و بتوانید از نمایش خوب محتوا لذت ببرید.

باید اعتراف کنیم که صفحه‌نمایش آمولد هنوز هم بدون رقیب است و بین صفحه‌نمایش‌های موبایلی هنوز بهترین است. با وجود اشباع بودن بیش‌ازحد رنگ‌ها، از دیدن تصاویر در این صفحه‌نمایش لذت می‌برید و نور خوب آن هم در این بین بسیار کمک می‌کند. با وجود این کیفیت بالا، صفحه‌نمایش‌های آمولد مصرف باتری کم و ذخیره انرژی خوبی دارند.

 

سخت‌افزار

سنسور اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش و در کلید Home قرار گرفته است. ما قرارگیری سنسور اثرانگشت در پشت‌گوشی را بیشتر دوست داریم، اما این مکان برای قرار گرفتن سنسور اثرانگشت چندان هم بد نیست و حداقل این است که لازم نیست برای باز کردن قفل، گوشی را از روی میز بردارید. برای تعریف کردن اثرانگشت حدودا ۲۰ بار باید انگشت خود را روی این سنسور بگذارید اما بعد از تعریف از سرعت و دقتش شگفت‌زده می‌شوید. گوشی به‌سرعت در همه جهات اثرانگشت را شناسایی می‌کند و قفل صفحه را در سریع‌ترین زمان ممکن باز می‌کند. نکته مثبت در این سنسور شناختن اثرانگشت بدون نیاز به فشار کلید است. اولین بار است که در گوشی‌های سامسونگ شاهد استفاده از این تکنولوژی هستیم؛ بنابراین تنها با لمس کلید Home اثرانگشت شناسایی و قفل گوشی باز می‌شود.

اسپیکر جایی قرار گرفته است که فکرش را هم نمی‌کنید: بالای کلید پاور و لبه سمت راست. قرارگیری اسپیکر در این بخش این مزیت را دارد که هنگام دست گرفتن گوشی به حالت افقی دست آن را نمی پوشاند. کیفیت و بلندی صدا در حد معمولی و یک گوشی میان‌رده است.

همان‌طور که احتمالا متوجه شده‌اید گوشی از دو سیم‌کارت همزمان پشتیبانی می‌کند. درگاه سیم‌کارت اول لبه کناری سمت چپ و درگاه سیم‌کارت دوم بالای گوشی قرار گرفته است. زمانی که اسلات سیم‌کارت دوم را خارج کنید می‌توانید اسلات کارت حافظه را هم، که به اسلات سیم‌کارت دوم چسبیده است، مشاهده کنید. بنابراین استفاده از دو سیم‌کارت همزمان و کارت حافظه خارجی در یک‌زمان امکان‌پذیر است.

پردازنده گوشی ساخت سامسونگ است. این پردازنده Exynos 7880 نام دارد و یک پردازنده ۸ هسته‌ای با فرکانس مشابه در تمام هسته‌ها و برابر ۱٫۹ گیگاهرتز است. این پردازنده را به‌تازگی خود سامسونگ معرفی کرده و ساختش برپایه معماری ۱۴ نانومتری است. حافظه رم ۳ گیگابایتی کنار این پردازنده قرار گرفته است. زمانی که تمام برنامه‌ها بسته باشند ۱ گیگابایت از حافظه آزاد است که طبعا با باز کردن برنامه‌ها به‌تدریج حافظه پر می‌شود تا جایی که حدودا ۷۰۰ مگابایت آن همیشه برای انجام اعمال مولتی تسکینگ و باز و بسته کردن برنامه‌ها آزاد می‌مانند. حافظه داخلی این گوشی ۳۲ گیگابایت است که از این میزان همان ابتدا ۱۰ گیگابایت در اختیار فایل‌های سیستمی قرار گرفته.

در اجرای کارهای روزمره هیچ مشکلی با گوشی نخواهید داشت و به لطف پردازنده قدرتمند برنامه‌ها با سرعت زیاد باز و بسته می‌شوند و سوییچ کردن بین برنامه‌ها نیز سرعت خوبی دارد. در انجام کارهای سنگین مانند اجرای بازی آسفالت ۸ در نهایت کیفیت هم هیچ مشکلی وجود ندارد و بدون لگ و افت فریم بازی اجرا می‌شود.

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

شاید دوست نداشته باشید این جمله را بخوانید که اندروید از پیش نصب‌شده روی این گوشی نسخه ۷ نیست و سامسونگ به استفاده از همان نسخه ۶ رضایت داده است. اما شاید با خواندن این جمله خوشحال شوید: رابط کاربری‌ای روی دستگاه نصب است که همانندش را در نوت ۷ دیده بودیم و اولین بار با نوت ۷ عرضه شد. نسخه جدید رابط کاربری تاچ ویز Grace نام دارد. آیکون‌ها در این رابط کاربردی‌تر و تمیزتر از نسل‌های قبلی شده‌اند و علاوه بر کاهش تعداد برنامه‌های از پیش نصب‌شده روی گوشی شاهد طراحی مدرن‌تر آن‌ها هستیم. بخش تنظیمات گوشی ویژگی‌های خوبی دارد. اولین چیزی که در این قسمت نظرمان را به خودش جلب کرد Blue light filter است. با فعال کردن این ویژگی نور آبی کم‌رنگ و نور زرد روی صفحه‌نمایش غالب می‌شود. اگر می‌خواهید در محیط کم‌نور با گوشی کارکنید یا اینکه متنی روی آن بخوانید این بخش به کمک شما می‌آید.

دومین تنظیم جالب برای جلوگیری از روشن شدن ناگهانی صفحه‌نمایش در محیط تاریک مانند جیب است.

بخش بعدی Always On است. A7 2017 این بخش را از برادران پرچم‌دار خودش به ارث برده است. با فعال کردن این ویژگی، بعد از خاموش کردن صفحه‌نمایش محتوایی جزئی روی صفحه‌ای تاریک نشان داده می‌شود که شامل اطلاعات خوبی ازجمله ساعت، تاریخ و نوتیفیکیشن‌هاست. نکته جالب در این بخش نمایش تاریخ به هجری شمسی است.

در منوی تنظیمات بخشی به چشم می‌خورد که Advanced Features نامیده شده است. هر ویژگی‌ای که از گلکسی اس۴ به این طرف در گوشی‌های گلکسی اس دیده بودیم در این بخش قرار گرفته که از آن جمله می‌توان به Smart Stay، Smart Alert و… اشاره کرد.

یکی از بخش‌هایی که احتمالا زیاد با آن کار دارید Device Maintenance است. در این بخش اطلاعاتی از باتری، حافظه داخلی، حافظه رم و امنیت گوشی در اختیار شما قرار می‌گیرد. با لمس کلیدی آبی با عنوان «بهبود وضعیت» برنامه از میزان خراب بودن حال گوشی خبر می‌دهد و با لمس تعمیر می‌توانید حال گوشی را بهتر کنید.

 
 
 

دوربین

هر دو دوربین این گوشی سنسور ۱۶ مگاپیکسلی دارند. دوربین اصلی در قاب پشتی در کنار فلاش LED قرار گرفته و کاملا تخت است. برخلاف نسل قبلی، OIS در این دوربین وجود ندارد و این موضوع کمی ما را متعجب کرد. دوربین دوم هم دقیقا همان مشخصات دوربین اصلی را دارد. اندازه دهانه دیافراگم هر دو f/1.9 است و می‌توانند با کیفیت Full HD فیلم‌برداری کنند. دوربین دوم فلاش ندارد، اما زمانی که به آن سوییچ کنید روی منوی کاربری‌اش کلیدی می‌بینید که برای روشن کردن فلاش است. با روشن کردن فلاش زمانی که عکس می‌گیرید صفحه‌نمایش کاملا سفید می‌شود و نور زیادی از خود ساطع می‌کند و سبب می‌شود عکس‌های سلفی در محیط تاریک نیز روشن بیفتند (چیزی شبیه رتینا فلاش در گوشی‌های آیفون).


 

رابط کاربری دوربین برخلاف گوشی‌های قبلی سامسونگ امکانات زیادی ندارد و همه چیز خلاصه شده است. کلیدهای کنترلی زیادی روی این منو دیده نمی‌شود و حتی برای روشن و خاموش کردن HDR هم مجبورید به بخش Mode بروید. خوشبختانه فعال کردن دوربین با دوبار فشردن پشت سر هم کلید هوم امکان‌پذیر است.

در عکس‌هایی که با دوربین این گوشی گرفته می‌شود رنگ‌های گرم غالب‌اند. هیچ نویزی در تصاویر گرفته‌شده در نور روز دیده نمی‌شود و ثبت جزئیات در بهترین حالت ممکن است. در نور روز همه چیز خوب است و بهترین عکس‌های ممکن گرفته می‌شود، اما در نور شب همه چیز برعکس می‌شود و نبود OIS به‌خوبی خودش را نشان می‌دهد. در نور شب نویز عکس‌ها بسیار زیاد است و با کوچک‌ترین حرکت تار می‌شوند. این مشکلی بود که ما بارها در تهیه نمونه عکس‌های شب به آن برخوردیم و تعداد زیادی از عکس‌ها تار شدند.

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در روز


 
 

نمونه عکس‌های دوربین اصلی در روز (حالت عادی و زوم ۱۰۰ درصد)

 

نمونه عکس دوربین دوم در روز

نمونه عکس های دوربین اصلی در شب


 
 

نمونه عکس های دوربین دوم در شب با فلاش روشن

باتری

سامسونگ از باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی برای A5 2017 استفاده کرده است. این ظرفیت دقیقا شبیه ظرفیت Galaxy S7 است، اما توجه داشته باشید کیفیت صفحه گلکسی اس۷ بیشتر و پردازنده‌اش پرمصرف‌تر است. این باتری برای A5 2017 بسیار خوب است و در استفاده معمولی می‌توانید دو روز بدون شارژ کردن با گوشی کار کنید، اما اگر کمی به آن فشار بیاورید، انتهای روز باید از برق برای شارژ استفاده کنید. در تست ترکیبی شامل گوش کردن به موزیک از طریق اسپاتیفای به مدت ۳ ساعت در روز، بازی کردن حدود ۳۰ دقیقه در روز، مکالمه به مدت ۱۵ دقیقه، چک کردن شبکه‌های اجتماعی ۱ تا ۲ ساعت در روز و درنهایت گرفتن ۵ تا ۸ عکس، گوشی یک روز و نیم بدون نیاز به شارژ دوام آورد.

برای شارژ شدن باتری هم به زمان خیلی زیادی نیاز ندارید و به لطف ویژگی شارژ سریع می‌توانید در مدتی نزدیک به ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه باتری را از صفر تا ۱۰۰ درصد شارژ کنید.

باید بخریم؟

اگر به دنبال گوشی‌ای میان‌رده هستید که لوکس به نظر برسد و جنس بدنه‌ای در حد گوشی‌های پرچم‌دار داشته باشد و البته از همه مهم‌تر با اتکا به تجربه سامسونگ به دوربینی بسیار باکیفیت در نور روز مجهز باشد، Galaxy A5 2017 انتخابی بسیار هوشمندانه است. تنها نکته مبهم در مورد این گوشی قیمت آن است. این دستگاه هنوز رسما معرفی و عرضه نشده است، اما با تجربه‌ای که از گوشی‌های سری A نسل‌های قبلی داریم احتمال عرضه این سری با قیمتی بالاتر از رقبایشان وجود دارد و همین امر می‌تواند جنبه منفی ای۵ ۲۰۱۷ محسوب شود. به‌هرحال Galaxy A5 2017 از آن دست گوشی‌هایی است که به‌طور حتم اگر کسی به دنبال گوشی میان‌رده باشد ما آن را پیشنهاد می‌دهیم.

عکاس: ساناز شریفی

Call Now Button