نقش دانشجویان ایرانی در قدرت‌ گرفتن صنعت تکنولوژی آمریکا

قانون منع صدور ویزای آمریکا برای هفت کشور مسلمان از جمله ایران باعث نگرانی و اعتراض افراد بسیاری شده است. یکی از حوزه‌هایی که تحت‌ تاثیر این تصمیم قرار گرفته، حوزه تکنولوژی است. شرکت‌های بزرگ صنعت تکنولوژی آمریکایی هستند و همه می‌دانند که کارمندان این شرکت‌ها صرفا آمریکایی نیستند و این شرکت‌ها کارمندانی از سراسر جهان دارند. راجر هانگ (Roger Huang) که یک مهاجر کانادایی ساکن سان‌فرانسیسکو است و اصلیتی شرقی دارد اخیرا در مقاله‌ای که در وب‌سایت VentureBeat منتشر شده به بررسی این موضوع پرداخته است که چه تعداد از کارمندان شرکت‌های بزرگ تکنولوژی آمریکایی مهاجرین این هفت کشور هستند. ترجمه این مقاله را در ادامه می‌خوانید. با جی‌اس‌ام همراه باشید.

بحث‌های زیادی در جریان است که دستور اجرایی رئیس‌جمهور ترامپ در مورد هفت کشور مسلمان چگونه در مقیاس بزرگ بر روابط بین‌الملل و ژئوپولیتیکی تاثیر می‌گذارد. با اینکه شرکت‌های بزرگ تکنولوژی به این تصمیم اعتراض کرده‌اند، اما درک واضحی وجود ندارد که این دستور چه تاثیری بر روی یکی از موفق‌ترین صنعت‌های آمریکا می‌گذارد.

برای اینکه بتوان دامنه تاثیر این دستور را مشاهده کرد ساده‌ترین راه آن است که ببینیم چه تعداد از کارمندان شرکت‌های تکنولوژی تحت‌تاثیر این تصمیم قرار گرفته‌اند.

من در ابتدا به بررسی مهاجران هفت کشوری پرداختم که به موجب این دستور دچار محدودیت شده‌اند و خیلی زود به این نتیجه رسیدم که صنعت تکنولوژی در آمریکا از مهاجران ایرانی بیش از مهاجران شش کشور دیگر بهره برده است و به همین دلیل بر روی ایران تمرکز کردم. بدین ترتیب در لینکدین به جست و جو پرداختم و لیستی از دانشگاه‌های ایرانی موجود در لیست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان جمع‌آوری کردم (از جمله دانشگاه برجسته و معروف شریف) و بررسی کردم که فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها در کجا مشغول به کار هستند (چه از نظر شرکت و چه از نظر مکانی). نتیجه بررسی‌های من این شد که تقریبا ۹۴۲ دانشجوی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های معتبر ایران اکنون در استخدام ۱۲ شرکت بزرگ تکنولوژی آمریکا هستند که هر کدام در حوزه فعالیت خود سهم عمده‌ بازار را در اختیار دارند.

با توجه به موضوعی که اخیرا موسسه Cato به آن اشاره کرده است که از دهه ۱۹۸۰ تا به حال هیچ عملیات تروریستی به وسیله مهاجران در آمریکا اتفاق نیفتاده است و ذکر این موضوع که احتمال کشته شدن به دست یک تبعه قانونی آمریکا در خاک این کشور یک به ۱٫۳ میلیارد است و دقت به این نکته که تا به حال هیچ مهاجر ایرانی در عملیات‌های تروریستی داخل خاک آمریکا دخیل نبوده است، به خوبی می‌توان متوجه شد که هزینه و منفعت این تصمیم چگونه است.

هزاران نفر با ملیت‌های مختلف زندگی‌شان را در خاک آمریکا بنا کرده‌اند، تکنولوژی‌ای را توسعه داده‌اند که برای همه مفید است و برای کمک به رفاه آمریکا مالیات خود را پرداخت کرده‌اند. اگر تنها یک نکته مثبت در مورد شرایط فعلی وجود داشته باشد آن هم این است که باعث شده به ما یادآوری شود آن‌هایی که امروز ورودشان به آمریکا قدغن شده و آن‌هایی که جلوی مهاجرتشان به این کشور گرفته شده آمریکا را به عظمت فعلی رسانده‌اند.

Call Now Button