آیا گوگل باید ساعت هوشمند پیکسل بسازد؟

شایعات نشان می‌دهد که گوگل ممکن است با همکاری یکی از کمپانی‌های دیگر، به جمع تولیدکنندگان ساعت‌های هوشمند بپیوندد که البته شریک گوگل HTC نخواهد بود. این شایعه‌ای بسیار جالب است چراکه باعث ایجاد بحث‌های فوق‌العاده‌ای می‌شود. دلایل زیادی وجود دارد که گوگل باید یک ساعت پیکسل بسازد و همچنین دلایل زیادی وجود دارد که گوگل نباید وارد این عرصه شود.

 

تولیدکنندگان زیاد

از یک جهت، گوگل دلیل خوبی برای ساخت یک ساعت هوشمند ندارد چراکه این شرکت همین حالا نیز ساعت‌های هوشمند زیادی دارد. البته این ساعت‌ها توسط گوگل ساخته نشده‌اند. اما هر ساعت هوشمندی که سیسم عامل اندروید ور را اجرا می‌کند، اساسا با گوگل مرتبط است. اندروید ور پوسته‌های مختلف ندارد و تقریبا در همه ساعت‌های اندرویدی یکسان است. تنها عاملی که باعث تفاوت ساعت‌های اندرویدی می‌شود سخت‌افزار آن‌هاست. بنابراین گوگل چیزی برای اضافه کردن به بخش‌های نرم‌افزار ندارد.

گوگل همین حالا با عرضه گوشی‌های پیکسل، با تولیدکنندگان دیگر وارد رقابت شده است. گوگل در حال حاضر با شرکت‌هایی نظیر سامسونگ، اچ‌تی‌سی، ال‌جی، هوآوی و بسیاری تولیدکنندگان دیگر که محصولات دیگر کمپانی‌ها را تحت نام خودشان به فروش می‌رسانند، رقابت می‌کند. آیا این شرکت قصد دارد در بازار ساعت‌های هوشمند نیز وارد رقابت شود؟

محبوب نبودن ساعت‌های هوشمند

کمپانی HTC به دلیل خوبی از بازار ساعت‌های هوشمند کنار رفته است. بازار فروش ساعت‌های هوشمند چندان پررونق نیست. ساعت‌های هوشمند دستگاه‌هایی برای گیک‌ها، نردها و طرفداران اپل هستند. به نظر نمی‌رسد هیچ شرکتی همه تمرکز خود را روی ساعت‌های هوشمند قرار داده باشد. ماه گذشته دو کمپانی پبل و ویکتور که در ساخت ساعت‌های هوشمند فعالیت می‌کردند، به فروش رسیدند. اینک زمان خوبی برای وارد شدن به بازار ساعت‌های هوشمند نیست چراکه ساعت‌های هوشمند هنوز با اقبال عمومی مواجه نشده است.

برنامه ساخت دیوایس‌های نکسوس منطقی بود چراکه به گیک‌ها و توسعه‌دهندگان امکان تجربه گوگل خالص را ارائه می‌داد. دیوایس‌های نکسوس درواقع دستگاه‌هایی مرجع برای الگو گرفتن بودند. اما ازآنجاکه هر ساعت هوشمند که اندروید ور را اجرا می‌کند، فقط در اندکی از جزئیات با سایر ساعت‌ها متفاوت است و همان نرم‌افزار را اجرا می‌کند، چیز جدیدی در این مورد وجود ندارد. ما به یک ساعت هوشمند نکسوس گوگل نیاز نداریم.

نگاه از زاویه‌ای دیگر

با در نظر گرفتن رویکرد کاملا جدیدی که گوگل در قبال بخش سخت‌افزار اتخاذ کرده است، چرا نباید انتظار داشته باشیم که این رویکرد در تمام جنبه‌های دیوایس‌های همراه ازجمله ابزارهای پوشیدنی تاثیرگذار باشد؟ این کمپانی بخش قابل‌توجهی از سرمایه خود را به‌عنوان یک سرمایه‌گذار باکیفیت مصرف می‌کند. این موضوع که گوگل هم‌زمان یک ساعت هوشمند پیشتاز ارائه کند، منطقی به نظر می‌رسید.

بد نیست گوگل را با حریف اصلی‌اش اپل مقایسه کنیم. اپل تبلت، گوشی هوشمند و ساعت هوشمندی باکیفیت ارائه می‌کند که همه آن‌ها تحت نام همین شرکت ساخته می‌شوند. اگر اپل می‌تواند چنین کاری انجام دهد، چرا گوگل نباید چنین کند؟ خب، شاید سامسونگ رقیب اصلی گوگل باشد. در این صورت هم تفاوتی ندارد. شکست در ارائه یک گزینه خوب به خریداران در هر دسته‌ای، می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.

علاوه بر موارد ذکرشده در بالا، دستیار گوگل در مجموعه‌ای از دستگاه‌ها ارائه شده است. اینکه گوگل باید ساعت هوشمندی داشته باشد که با گوگل اسیستنت به‌خوبی کار کند، منطقی به نظر می‌رسد. هرزمان کسی چیزی می‌خواهد، صرف‌نظر از اینکه کجاست یا از چه دیوایس پوشیدنی استفاده می‌کند، دستیار گوگل باید آنجا باشد و منتظر کمک کردن باشد. ساعت‌های هوشمند حتی در جاهایی که گوشی‌های هوشمند حضور ندارند، همیشه حاضر هستند. این بهترین راه برای قرار دادن دستیار گوگل در مرکز توجه است.

درنهایت، گوگل کنترل سخت‌افزار ساعت هوشمند را نیز در اختیار خواهد داشت. دیگر نیاز نیست برای ارائه یک تجربه خوب به کاربر، منتظر ارائه سخت‌افزار مناسب توسط دیگر کمپانی‌ها باشد. این شانس گوگل برای تعریف داستان ساعت‌های هوشمند به شیوه خود است. همانند تبلت‌ها و گوشی‌های پیکسل، گوگل در این مورد نیز از روز اول ایفای نقش خواهد کرد. موفقت ساعت‌های هوشمند پیکسل، به نام گوگل ثبت خواهد شد. اگر Google Home را هم در نظر بگیریم، گوگل کنترل سهم خود در ۴ پلت فرم را به دست خواهد گرفت. این برای هر شرکتی موقعیتی عالی است.

نظر شما چیست؟ آیا گوگل با وارد شدن به عرصه ساعت‌های هوشمند که هنوز چندان محبوب نیست، ریسک بزرگی می‌کند؟ یا گوگل باید صرف‌نظر از اندازه صفحه‌نمایش، سهم خود را حفظ کند؟ آیا آنچه ساعت‌های اندرویدی دیگر اکنون ارائه می‌دهند باعث کاهش جذابیت ساعت احتمالی گوگل خواهد شد؟ یا شما هیجان زده‌اید ببینید گوگل می‌تواند چه چیزی برای مچ دست شما به ارمغان ‌آورد؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

 

Call Now Button