گوگل در اندروید ور ۲٫۰ با تقلید از واچ او‌اس، اپل واچ را هدف قرار داده است

نسخه ۲٫۰ سیستم‌عامل اندروید ور، سرانجام معرفی شد. گوگل پس از ماه‌ها تاخیر و چند بار درز اطلاعات در مورد اندروید ور ۲٫۰، سرانجام این سیستم‌عامل را هم‌زمان با رونمایی از دو ساعت جدید ال‌جی، معرفی کرد. ساعت‌های استایل و اسپرت ال جی که هر دو به Android Wear 2.0 مجهزند، از روز جمعه عرضه می‌شوند. این سیستم‌عامل که این ماه برای ساعت‌های بیشتری عرضه می‌شود، بازطراحی کاملی از پلتفرم ساعت‌های هوشمند گوگل است و دستیار گوگل و اپ‌های مستقل را به ساعت‌ها می‌آورد.

 

در نگاه نخست، قابل‌توجه‌ترین نکته در مورد اندروید ور جدید، رنگ تیره‌تر طرح کلی سیستم‌عامل است. همان‌طور که در پیش‌نمایش توسعه‌دهندگان دیدیم، رابط کاربری کارتی نسخه‌های قبل، کنار گذاشته شده است و همه‌چیز ازجمله نوتیفیکیشن‌ها، با رنگی متفاوت از پس‌زمینه تیره، نمایش داده می‌شود.

جف چانگ، مدیر محصول گوگل در این مورد گفت: «ما واقعا سعی کردیم کارها را ساده‌سازی و کار را برای چشمان کاربر راحت‌تر کنیم و عمر باتری را بهبود بخشیم.»
به لطف قابلیتی چرخشی که گوگل آن را “rotational input” نامیده است، رابط کاربری با سیستم ناوبری خطی ساده شده است. قابل‌توجه‌ترین نکته در مورد لانچر اپ بازطراحی شده، این است که به راحتی با اسکرول کردن، می‌توان بین اپ‌ها و نوتیفیکیشن‌ها حرکت کرد که در مقایسه با سوایپ کردن، کارآمدتر است. در ساعت‌های جدید LG، اسکرول کردن با استفاده از دکمه دوار جدیدی صورت می‌گیرد که عملکردی شبیه Digital Crown اپل واچ دارد اما روی ساعت‌های با واچ فیس مربعی و مدل‌های قدیمی دیگر نیز کار می‌کند.

واچ فیس‌ها هم بهبود پیداکرده‌اند. حالا امکان دسترسی به هر اپلیکیشنی از واچ فیس به وسیله complication مهیاست (پیش‌ازاین complicationها توسط واچ فیس تعیین می‌شدند و قابل شخصی‌سازی کامل نبودند).

شاید مهم‌ترین تغییر در Android Wear 2.0، نسخه مخصوص ساعت پلی استور باشد که امکان دانلود و اجرای اپ‌ها را مستقل از گوشی هوشمند شما فراهم می‌کند. اگر ساعت شما قابلیت LTE داشته باشد، حداقل در تئوری وابستگی به گوشی‌تان ندارد.

ساعت‌های بدون LTE همچنان برای دانلود اپ‌ها به یک ارتباط وای-فای نیاز دارند اما برای اجرای اپ روی ساعت، نیاز نیست نسخه‌ای از اپ روی گوشی نصب باشد. این قابلیت کلیدی، وضعیت کاربران iOS را تغییر خواهد داد؛ کارهایی که آن‌ها تاکنون با یک ساعت اندرویدی انجام می‌دادند، بسیار محدود بود.

با این تغییر، هر توسعه‌دهنده می‌تواند یک اپ اندروید ور با قابلیت کار با iOS تولید کند. اجرای مستقل روی ساعت، این اپ‌ها را کاربردی‌تر می‌کند. شما حالا می‌توانید از اپی مانند Strava برای ثبت فعالیت‌های بدنی‌تان استفاده کنید، با گوگل مپس مسیریابی کنید و با ساعتتان از اوبر تاکسی بگیرید. در حالی که ساعت‌های فاقد LTE هنوز نمی‌توانند از گوشی‌های آیفون پیام یا تماس دریافت کنند، کاربران iOS امکان پاسخ دادن به پیام‌ها را از طریق اپ‌های دیگر نظیر Hangouts و Telegram به وسیله ساعت Android Wear 2.0 خود دارند.

 

برای کمک به این نوع پیام‌رسانی، گوگل کیبرد جدیدی اضافه کرده است که امکان وارد کردن متن را از طریق گسچرهای سوایپ فراهم می‌کند (امکان استفاده از گسچرها برای کشیدن اموجی دستی یا تعیین میانبر برای پاسخ‌های آماده نیز اضافه شده است).

در این به‌روزرسانی آخرین نسخه از دستیار گوگل نیز به دیوایس‌های Android Wear 2.0 خواهد آمد. دستیار گوگل در ساعت‌ها، مشابه گوشی‌های پیکسل گوگل و گوگل هوم کار می‌کند. با پایین نگه داشتن دکمه کناری (در ساعت‌های جدید LG) یا نگه داشتن ساعت روبروی صورت و گفتن عبارت “Ok, Google” امکان احضار دستیار گوگل فراهم است.

شایان‌ذکر است گوگل اسیستنت روی ساعت‌های هوشمند، صحبت نمی‌کند و پاسخ سوال‌ها را به صورت قابل‌شنیدن بیان نمی‌کند. به گفته David Singleton، معاون عملیاتی بخش مهندسی اندروید، قابلیت صحبت کردن به‌صورت عمدی غیرفعال شده است.

سینگلتون در این مورد گفت: «ما موارد استفاده اسیستنت توسط مردم را بررسی کردیم و آن‌ها معمولا برای فهمیدن چیزی در مورد خودشان یا به دست آوردن اطلاعات خصوصی، از دستیار گوگل استفاده می‌کنند. استفاده این‌چنینی از اسیستنت، از موارد استفاده آن در زمان پرکاری بیشتر است.»

روی‌هم‌رفته، Android Wear 2.0 متقاعدکننده‌ترین به‌روزرسانی گوگل برای پلتفرم ساعت‌های هوشمند بوده است؛ پلتفرمی که اوایل سال ۲۰۱۴ معرفی شد. آیا قابلیت‌های جدید، برای به چالش کشیدن اپل کافی خواهد بود؟ این موضوع دیگری است. (ریموند وانگ، نویسنده ارشد مشبل معتقد است ساعت‌های جدید ال جی نمی‌توانند اپل واچ را شکست دهند؛ البته او هنوز این ساعت‌ها را با سیستم‌عامل iOS تست نکرده است). بااین‌حال، این به‌روزرسانی دیرهنگام، برای کسانی که منتظر آن بودند خبر مهمی است. گوگل سال گذشته در کنفرانس توسعه دهندگان I/O، خبر از ارائه Android Wear 2.0 داد و این سیستم‌عامل در ماه جاری، برای ساعت‌های قدیمی‌تر ارائه خواهد شد.

این به‌روزرسانی، تفاوت قابل‌توجهی در اندروید ور ایجاد کرد و ضعف آن در زمینه وابستگی به سخت‌افزار را برطرف کرد. بااین‌وجود مشخص نیست چه مقدار از نفوذ اپل واچ در بازار خواهد کاست. با توجه به وضعیت نه‌چندان مناسب بازار ساعت‌های هوشمند و سهم قابل‌توجه اپل از آن، کم کردن نفوذ اپل کار سختی است. احتمالا انجام چنین کاری به تمام قدرت گوگل نیاز دارد، اما مسلما تمام قدرت گوگل همان چیزی است که شما با Android Wear 2.0 روی مچ دست خود تجربه می‌کنید.

 

 

 

Call Now Button