آیا باید به بازگشت نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند خوش‌بین باشیم؟

در کنگره جهانی موبایل امسال شاهد آن بودیم که کمپانی فنلاندی نوکیا بعد از چند سال وقفه، سرانجام مجددا با چند محصول جدید به بازار گوشی‌های هوشمند بازگشت. حال می‌خواهیم ببینیم که آیا نوکیا می‌تواند مجددا خاطرات خوب گذشته را برایمان تداعی کند یا خیر.

کنگره جهانی موبایل بارسلون امسال یک سورپرایز ویژه به همراه خود داشت. بازگشت مجدد نوکیا به بازار گوشی‌های هوشمند؛ اما این بازگشت ممکن است رفتنی زودهنگام را هم در پی داشته باشد.

شرکت HMD که حق امتیاز تولید گوشی‌های هوشمند با برند نوکیا را در اختیار دارد در نمایشگاه موبایل بارسلون از سه محصول جدید رونمایی کرد. این شرکت تلاش می‌کند تا مجددا نام نوکیا را به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان تلفن‌های همراه در جهان مطرح کند.

اما با نگاهی به محصولات معرفی‌شده ممکن است کمی ناامید شویم. بالا رده‌ترین گوشی هوشمند معرفی‌شده با برند نوکیا «نوکیا ۶» نام دارد که در حدود قیمتی ۲۲۹ دلار عرضه می‌شود؛ اما این دستگاه با اینکه نام بالا رده را یدک می‌کشد، درواقع باید آن را یک گوشی هوشمند میان رده دانست.

مدیرعامل شرکت HMD، آرتو ناملا، می‌گوید که قصد دارد نام نوکیا را مجددا به‌عنوان یکی از بازیگران مطرح بازار تلفن‌های هوشمند سر زبان‌ها بی اندازد؛ اما روشن است که این کمپانی دچار بلندپروازی شده است و آرتو ناملا هنوز با استراتژی بازار گوشی‌های هوشمند آشنا نیست؛ زیرا این بازار به طرز بی‌رحمانه‌ای رقابتی است و چاشنی احتیاط ازجمله ضرورت‌های بقای در بازار گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود.

بن وود، تحلیلگر در CCS، می‌گوید اغلب کسانی که گوشی‌های هوشمند نوکیا را می‌خرند به دنبال محصولی در محدوده قیمتی متوسط هستند؛ اما آن‌ها با خرید از یک برند شناخته‌شده‌تر، بجای برندی که اصلا آن را نمی‌شناسند، احساس راحتی بیشتری خواهند کرد.

پیش از معرفی گوشی‌های هوشمند نوکیا، گفته‌شده بود که این محصولات می‌توانند گوشی‌هایی مانند آیفون ۷ و یا گلکسی S7 را به چالش بکشند؛ اما می‌بینیم که در واقعیت این‌گونه نیست و محصولات نوکیا به‌هیچ‌عنوان توانایی رقابت با غول‌های اپل و سامسونگ را ندارند.

مدیر محصولات کمپانی HMD اعلام کرده است که به‌زودی محصولی بالا رده با برند نوکیا وارد بازار خواهد شد و محصولات معرفی‌شده در کنگره جهانی موبایل فقط موج اول محصولات نوکیا بودند. HMD امیدوار است که بتواند در بازار گوشی‌های میان رده و پایین‌تر تاثیرگذار باشد و نام و کیفیت خود را به رخ رقیبان بکشد. تحلیلگران بر این باورند که گوشی‌های بالا رده نوکیا در آینده معرفی خواهند شد.

ایان فاگ، تحلیلگر در IHS مارکیت، می‌گوید که او انتظار دارد HMD گوشی‌های بالا رده بیشتری را وارد بازار کند؛ زیرا این کمپانی زمان اندکی را برای تحقیق و گردآوری تیم‌های توسعه در اختیار داشته است.

فرصت بزرگ‌تر

تلفن‌های پایین رده و میان رده در حال حاضر حدود ۵۰ درصد از بازار گوشی‌های تلفن همراه در جهان را در اختیاردارند و محصولات نوکیا نیز برای همین بخش از بازار هدف‌گذاری شده‌اند؛ اما در مورد ۵۰ درصد دیگر چطور؟ اگر نوکیا می‌خواهد در سهم ۵۰ درصدی گوشی‌های هوشمند بالا رده شریک باشد، باید خود را برای رقابتی سخت با غول‌هایی مانند اپل و سامسونگ آماده کند.

اما عدم فعالیت نوکیا در بازار گوشی‌های هوشمند بالا رده به این معنی نیست که محصولات این کمپانی بی‌کیفیت هستند. Juho Sarvikas، مدیر محصولات HMD، می‌گوید که این کمپانی سرمایه‌گذاری‌های منحصربه‌فردی را در حوزه گوشی‌های میان رده انجام داده است و حتی می‌تواند برای ساخت گوشی‌های بالا رده نیز اقدام کند.

نظر شما چیست؟ آیا شما به بازگشت مجدد نوکیا خوش‌بین هستید؟

Call Now Button