۱۰ نکته که هنگام خرید روتر باید مدنظر داشته باشید

در این مطلب از وبسایت جی اس ام می‌خواهیم راهنمای خرید روتر را با شما به اشتراک بگذاریم. پس اگر به تازگی قصد خرید یک روتر را دارید، این مطلب را از دست ندهید.

 چه بخواهید که یک شبکه اینترنت خانگی را راه‌اندازی کنید و یا حتی شبکه کنونی را ارتقا دهید، به یک روتر وایرلس نیاز خواهید داشت. در حال حاضر نیز انواع مختلفی از روترها در بازار موجود هستند که انتخاب را برای مشتریان سخت می‌کنند.

در این مطلب از وبسایت جی اس ام می‌خواهیم راهنمای خرید روتر را با شما به اشتراک بگذاریم. پس اگر به تازگی قصد خرید یک روتر را دارید، این مطلب را از دست ندهید.

آیا روتر باید حتما توسط شرکت ارائه دهنده اینترنت (ISP) تهیه شود؟

بسیاری از شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت یا همان ISP ها در کنار فروش خطوط اینترنت، دستگاه‌های مودم و روتر را نیز به فروش می‌رسانند. برخی شرکت‌ها نیز با باندل کردن روتر، کاربر را مجاب می‌کنند که تنها از روترهای ارائه شده توسط ISP استفاده کنند.

در اکثر مواقع، دستگاهی که توسط ISP به شما تحویل داده می‌شود، در واقع یک مودم/روتر است و یک روتر تنها نیست. البته برخی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنت نیز دستگاه روتر را بصورت رایگان در اختیار کاربر قرار می‌دهند؛ هرچند که در این مواقغ شاید کیفیت دستگاه ارائه شده توسط ISP باب طبع نباشد و کاربر بخواهد بصورت جداگانه یک دستگاه روتر یا مودم را خریداری کند. البته خرید دستگاه روتر بصورت جداگانه هیچوقت نمی‌تواند تضمین‌گر کیفیت و عملکرد باشد و گاهی روترهایی که توسط ISP به شما ارائه می‌شود ممکن است کیفیت بسیار بالاتری داشته باشند.

تغییر استانداردهای وایرلس:

در طول یک دهه گذشته، استانداردهای ارتباط وایرلس دستخوش تغییراتی شده‌اند. برای مثال، اکثر گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های جدید از استاندارد ۸۰۲٫ ۱۱ac بهره می‌برند که استفاده از چنین استانداردی به معنای سرعت اتصال Wi-Fi سریع‌تر خواهد بود.

بنابراین اگر روتر از مقدار سرعت دریافتی از ISP پشتیبانی نمی‌کند، در این حالت به مشکل برخواهید خورد. البته اگر سرعت بالایی را از شرکت ارائه دهنده اینترنت دریافت می‌کنید، بهتر است که به خرید روترهای AC نیز فکر کنید. این روترها به جدیدترین استانداردهای وایرلس مجهز شده‌اند.

طول عمر متوسط یک روتر چقدر است؟

توجه داشته باشید که تجهیزات شبکه عمر جاودانه ندارند و مانند هر وسیله دیگری بعد از چند مدت (بسته به کیفیت محصول) باید به فکر خرید نمونه‌های جدیدتر آنها باشید. قطعا کیفیت و عملکرد دستگاه‌های روتر نیز به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد و اگر دستگاه‌های متعددی از جمله تبلت، گوشی‌هوشمند، کنسول بازی، لپ‌تاپ و… بصورت همزمان به روتر متصل باشند، فرآیند فرسوده شدن دستگاه را تسریع می‌کنند.

بنابراین اگر برای چندین سال است که در حال استفاده از یک مدل روتر هستید و در عین حال احساس می‌کنید که کیفیت سرویس‌دهی دستگاه کاهش پیدا کرده است، بهتر است که به خرید یک روتر جدید فکر کنید.

قیمت:

قیمت روترها در بازار ایران از حدود ۵۰ هزار تومان آغاز می‌شود و حتی بسته به نوع آن ممکن است تا چند میلیون تومان نیز برسد. نکته مهم در خرید روتر و تجهیزات شبکه این است که در ابتدا باید نوع مصرف خود را در نظر بگیرید و بر اساس آن، به خرید روتر مناسب اقدام کنید. برای مثال، اگر کاربر خانگی هستید و استفاده‌های سنگین نیز از اینترنت ندارید، حتما لازم نیست که به سراغ روترهای حرفه‌ای و چند صد هزار تومانی بروید و خرید یک روتر میان رده برای شما کفایت می‌کند.

اما اگر کاربر حرفه‌ای هستید و استفاده‌های سنگین از اینترنت دارید، خرید روترهای میان رده قطعا برای شما مناسب نخواهد بود و باید به سراغ خرید روترهای حرفه‌ای بروید. البته خرید روترهای حرفه‌ای چندان هم ارزان تمام نخواهد شد و باید مبلغی به مراتب بالاتر از روترهای معمولی را برای آنها پرداخت کنید.

آیا «گیگابایت» اهمیت دارد؟

استفاده از فیبرنوری به مرور در حال جایگزینی با نمونه‌های سنتی است و البته هنوز هم تعداد زیادی از روترهای موجود در بازار از سرعت‌های گیگابایتی پشتیبانی نمی‌کنند؛ اما این به این معنی نیست که نباید یک مودم با پشتیبانی از سرعت گیگابایتی خریداری کنید.

امروزه اکثر مودم‌های میان رده با قابلیت Gigabit Ethernet عرضه می‌شوند؛ اما برخی از مودم‌ها مانند TP-LINK Archer C7 نیز می‌توانند از طریق کانال‌های وایرلس خود سرعتی برابر با ۱,۳۰۰Mbps را ارائه دهند.

یک باند یا دو بانده؟

روترهای وایرلس از دو نوع فرکانس باند استفاده می‌کنند. ۲٫۴ گیگاهرتز و ۵ گیگاهرتز. باند ۲٫۴GHz توسط دستگاه‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از آن به نسبت باند ۵GHz رایج‌تر است؛ اما ۵GHz به نسبت نمونه ۲٫۴ گیگاهرتزی می‌تواند سرعت بیشتری را به کاربر ارائه دهد و اختلال آن نیز به مراتب کمتر است. یک روتر دو باند، اغلب باندهای ۲٫۴GHz و ۵GHz را توامان ارائه می‌دهد و می‌تواند از هر دوی آنها استفاده کند.

انتخاب بین روترهای یک بانده و دو بانده بسیار ساده است. اگر در یک منطقه شلوغ و پر جمعیت زندگی می‌کنید، طبعا باید به فکر خرید روترهای دو باند باشید و اگر هم به سرعت بالایی نیاز ندارید و در عین حال در یک منطقه کم جمعیت زندگی می‌کنید، خرید یک روتر دو باند لزوم چندانی ندارد و خرید یک روتر تک باند برای شما کفایت خواهد کرد.

محل قرارگیری روتر:

محل قرارگیری روتر بسیار مهم است. روتر باید در مرکز و به دور از تمامی گجت‌ها و وسایل دیگر قرار بگیرد؛ اما توجه داشته باشید که باید روتر را در محلی قرار دهید که بیشترین سیگنال را دریافت کند.

برای مشخص کردن مکان‌هایی که بیشترین سیگنال را دریافت می‌کنند می‌توانید از برخی نرم‌افزارها نیز استفاده کنید و یا حتی می‌توانید با پرداخت هزینه بیشتر، مودم‌های بالا رده که قابلیت دریافت سیگنال‌های بیشتر و بهتر دارند را خریداری کنید.

در برخی مواقع نیز خرید یک یا دو مودم مقرون به صرفه و یک جفت آداپتور power-line می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد. قیمت این آداپتورها بسیار مقرون به صرفه است و اگر می‌خواهید سیگنال اینترنت را به تمامی نقاط منزل گسترش دهید، استفاده از این آداپتورها می‌تواند یکی از گزینه‌های روی میز باشد. البته در موقع خرید باید به محدودیت سرعت آداپتور نیز توجه داشته باشید.

مودم‌های قدیمی را دور نیاندازید

درست است که در این مطلب در مورد نکات مهم در مورد خرید مودم جدید صحبت می‌کنیم، اما این به این معنی نیست که بعد از خرید مودم جدید، باید مودم قدیمی را دور بیاندازید. می‌توانید از مودم‌های قدیمی به عنوان یک پل وایرلس برای گسترس سیگنال شبکه و یا اکسس پوینت نیز استفاده کنید.

پورت‌های USB:

در حال حاضر برخی روترها از انواع مختلف پورت‌های USB پشتیبانی می‌کنند و می‌توانید به آنها HDD و یا حافظه‌های فلش را متصل کنید و دیتا را با دستگاه‌های دیگر به اشتراک بگذارید. همچنین می‌توانید از این پورت‌های یو اس بی به عنوان یک هاب رسانه‌ای برای استریم کردن فیلم‌ها، موسیقی و شبکه‌های تلویزیونی نیز استفاده کنید.

البته خرید روترهایی با پشتیبانی از پورت USB قطعا برای همه کاربران ضرورت ندارد و بسته به نیاز خود می‌توانید به خرید اقدام کنید.

مودم‌های هوشمند:

روترها نه تنها روز به روز سریع‌تر و قدرتمندتر می‌شوند، بلکه هوشمندی آنها نیز در حال افزایش است. برای مثال، روترهایی مانند Google OnHub و Linksys Smart Wi-Fi می‌توانند تنظیم و کنترل شبکه‌های خانگی را به مراتب آسان‌تر کنند. همچنین از طریق این روترها می‌توانید پهنای باند را برای کارهای مختلف اولویت‌بندی کنید.

نظر شما چیست؟ لطفا تجربیات خود در زمینه خرید و استفاده از روتر را با ما و دیگر کاربران جی اس ام به اشتراک بگذارید.

Call Now Button