فرمت کردن دستگاه، تنها راه فعلی حذف بدافزار اندرویدی Judy

بدافزار جودی (Judy) تاکنون ۳۶٫۵ میلیون گوشی و تبلت اندرویدی را آلوده کرده است و در حال حاضر، فرمت کردن دستگاه تقریبا تنها راه حتمی خلاصی از آن است.

هفته گذشته شناسایی بدافزاری موسوم به جودی (Judy) از آلودگی حدود ۳۶٫۵ میلیون دستگاه اندرویدی در سراسر جهان، پرده برداشت؛ اتفاقی که از آن به بزرگ‌ترین موج بدافزاری‌ کشف شده در «گوگل پلی استور» تعبیر می‌شود. این بدافزار با کلیک خودکار روی آگهی‌های دیجیتال مبالغ هنگفتی را به جیب هکرهای سازنده‌اش سرازیر می‌کند. تاکنون دست‌کم ۴۱ اپ یا به عبارت دقیق‌تر، بازی اندرویدی آلوده به این بدافزار شناسایی شده که همه‌ آن‌ها توسط شرکت کره‌ای کینی‌وینی (Kiniwini) تولید شده‌اند. این شرکت در گوگل پلی از نام ENISTUDIO corp. استفاده کرده است.

نکته جالب آنکه بیشتر این اپ‌ها سال‌ها در فروشگاه اپ گوگل جا خوش کرده بودند و همه آن‌ها چندی پیش به‌روزرسانی شدند. البته جودی در چند اپ دیگر هم که دیگران آن‌ها را تولید کرده‌اند، شناسایی شده است اما هنوز معلوم نیست بین این سازندگان مختلف چه رابطه‌ای وجود دارد و آیا گسترش بدافزار یادشده عمدی بوده است یا تصادفی.

گفتنی است، کینی‌وینی برای پلتفرم iOS نیز اپ تولید می‌کند که در «اپل اپ استور» عرضه می‌شوند. همچنین باید اضافه کرد، در عنوان همه اپ‌هایی که توسط کینی‌وینی تولید شده‌اند واژه جودی به کار رفته است و نام بدافزار نیز برگرفته از همین واقعیت است.

گوگل در حال حاضر اپ‌های آلوده را از فروشگاه خود حذف کرده است. اگر گوشی یا تبلت شما به این بدافزار آلوده شده است باید نسبت به حذف آن اقدام کنید، هرچند چون فعلا نرم‌افزار یا سرویس ویژه‌ای برای پاک کردن جودی از گوشی‌ها و تبلت‌ها ارائه نشده است، ممکن است تنها راه‌تان فرمت کردن دستگاه باشد. قاعدتا طی روزهای آینده باید ابزار یا ابزارهای رسمی حذف جودی منتشر شود. تا آن زمان سه توصیه زیر را به کار ببندید:

  1. عنوان همه بازی‌های آلوده کینی‌وینی با یکی از عبارات زیر شروع می‌شود؛ اگر چنین اپی یافتید به احتمال زیاد دستگاه‌تان آلوده است و توصیه می‌شود آن را فرمت کنید:
  • Fashion Judy
  • Animal Judy
  • Chef Judy
  • Judy’s Happy House
  • Judy’s Hospital
  • Judy’s Spa Salon
  1. برخی بررسی‌ها حاکی از آن است که ضدویروس رایگان بیت‌دیفندر برای اندروید، از نصب این بدافزار جلوگیری و خیلی سریع آن را شناسایی می‌کند. پس دست‌کم برای جلوگیری از نصب جودی، می‌توانید از آن استفاده کنید.
  2. چنانچه گوشی یا تبلت‌تان آلوده است حتما دستگاه را فرمت کنید. اگر به هر علتی نمی‌‌خواهید یا نمی‌توانید چنین کنید، گوش به زنگ باشید تا به محض عرضه نرم‌افزار رسمی حذف جودی، آن را دریافت و اجرا کنید.
Call Now Button