مقایسه Galaxy Note 8 و LG V30: کدامیک انتخاب شماست؟

همان‌طور که می‌دانید چند روزی از معرفی نوت ۸ و وی۳۰ می‌گذرد و در این مدت کوتاه تیتر اول تمام خبرگزاری‌های تکنولوژی بوده‌اند. هر یک از این دو هم‌وطن ویژگی‌های خاص خود را دارد و طبعا نقاط ضعف و قوت زیادی در آن‌ها مشاهده می‌شود. در ادامه جزئیات فنی و ظاهری دو فبلت را باهم مقایسه می‌کنیم.

 

با مرور چند سال گذشته متوجه می‌شویم که در هر برهه زمانی یکی از بخش‌های گوشی بیشتر مورد توجه تولیدکنندگان قرار می‌گیرد و همه تلاش می‌کنند در آن بخش بهترین باشند. به عنوان مثال تاکنون ترندهایی نظیر نمایشگرهای QHD، افزایش فضای رم به ۴ و ۶ گیگابایت، استفاده از پردازنده‌های ۸ هسته‌ای، افزایش رزولوشن دوربین و استفاده از سنسورهای مختلف از جمله تشخیص اثر انگشت و عنبیه چشم مشاهده شده‌اند. سال گذشته عموما تبلیغات گوشی‌ها حول دوربین دوگانه می‌چرخید اما حالا توجه همه به کاهش حاشیه نمایشگرها جلب شده است. با افزایش بی‌رویه سایز نمایشگرها دیگر نمی‌توان گوشی‌ها را به راحتی در دست گرفت؛ برای رفع این معضل یا باید به نمایشگرهای ۵ اینچی برگشت یا اینکه حاشیه بدنه اطراف نمایشگر را کم کرد که کمپانی‌ها راه دوم را انتخاب کرده‌اند.

گرچه شیائومی با Mi Mix و قبل از آن شارپ با Aquos Crystal جنبش کاهش حاشیه نمایشگر را استارت زدند، این غول‌های کره‌ای، ال‌جی و سامسونگ، بودند که حرکت را به اوج رساندند. همان‌طور که می‌دانید این دو برند به ترتیب G6 و S8 را چند ماه پیش معرفی کردند که هردو رقابت تنگاتنگی باهم دارند. پیش از این معمولا نسبت طول به عرض گوشی‌ها، ۱۶ به ۹ بود اما حالا در جی۶ به ۱۸ به ۹ و در اس۸ به ۱۸٫۵ به ۹ رسیده است. جالب اینکه جنبش در اینجا متوقف نمی‌شود و هر دو کمپانی اخیرا دو گوشی دیگر به نام‌های V30 و Note 8 معرفی کرده‌اند که سایز نمایشگر را از چیزی که قبل‌تر بود هم افزایش داده‌اند! همان‌طور که می‌دانید وی۳۰ به نمایشگری ۶ اینچی و نوت ۸ به ۶٫۳ اینچی مجهز شده‌اند که هرکدام از امکانات منحصر به فردی بهره می‌برند. در ادامه این مقاله بخش‌های مختلف فبلت‌های ال‌جی و سامسونگ را نظیر طراحی، نمایشگر، رابط کاربری، عملکرد سخت‌افزاری و دوربین بررسی می‌کنیم پس تا پایان با جی‌اس‌ام همراه باشید.

طراحی ظاهری

با نگاهی سطحی به دو گوشی می‌توان فهمید که تفاوت چندانی ندارند؛ به عنوان مثال هردو از امکاناتی نظیر دوربین دوگانه، نمایشگر بزرگ، مقاومت در برابر رطوبت و سنسور تشخیص اثر انگشت در پشت دستگاه مجهز شده‌اند. این در حالیست که وقتی از ظاهر بگذریم و به باطن و قطعات سخت‌افزاری برسیم متوجه اختلاف نسبتا چشم‌گیر آن‌ها می‌شویم. نمایشگر دو گوشی به مستطیلی با گوشه‌های گرد شبیه است اما طراحی بدنه نوت ۸ کمی جعبه‌شکل و گوشه‌دار است در حالی که وی۳۰ از لبه‌هایی خمیده برخوردار شده و جلوه کناری آن تا حدودی ما را به یاد آیفون‌های اپل می‌اندازد!

با توجه به این‌که نمایشگر وی‌۳۰ دقیقا ۰٫۳ اینچ از نوت ۸ کوچک‌تر است، انتظار می‌رود از ابعاد کوچک‌تری هم برخوردار باشد و همین‌گونه هم هست. طول، عرض و ضخامت وی۳۰ به ترتیب برابر با ۱۵۱٫۷ در ۷۵٫۴ در ۷٫۳ میلیمتر است حال آن‌که همین اعداد برای نوت ۸ به ۱۶۲٫۵ در ۷۴٫۸ در ۸٫۶ میلیمتر می‌رسد؛ با توجه به این موضوع در صورتی که دست‌های بزرگی ندارید و اولویتتان برای انتخاب گوشی سایز بدنه آن است، وی‌۳۰ گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد. نکته جالب این‌که نوت ۸ تنها در ابعاد از هم‌وطنش بزرگ‌تر نیست، وزن آن نیز ۲۳ درصد از وی‌۳۰ سنگین‌تر است؛ این عدد برای فبلت ال‌جی و سامسونگ به ترتیب ۱۵۸ و ۱۹۵ گرم است.

امروزه محل قرارگیری سنسور تشخیص اثر انگشت هم به یکی از دغدغه‌های کاربران تبدیل شده است. در حالی که سنسور فینگرپرینت دو فبلت در قاب پشت آن‌ها جا خوش کرده، حسگر وی۳۰ به نظر خوش‌دست‌تر و لمس آن راحت‌تر است چون پایین‌تر از سنسور دوربین دوگانه قرار گرفته است. منتقد معروف، مارکوس براونلی، نیز در معرفی وی۳۰ به مکان حسگر فینگرپرینت اشاره کرد و از سامسونگ برای محلی که آن را قرار داده انتقاد نمود.

نمایشگر

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم گرچه ابعاد دو فبلت تفاوت‌های جزئی دارد، هردو در یک کلاس قرار می‌گیرند و نمایشگر باکیفیت آن‌ها با کیفیت QHD+نیز شاهد این مدعاست! این نکته هم شایان ذکر است که هردو گوشی نمایشگرهای نسبتا خمیده‌ای دارند اما این موضوع در نوت ۸ بیشتر خودنمایی می‌کند. در حقیقت خمیدگی نمایشگر وی۳۰ به وسیله لبه‌های فلزی قطع می‌شود در حالی که نوت ۸ خمیدگی صفحه را بهتر نشان می‌دهد و آیکون‌ها اندکی به بیرون متمایل شده‌اند.

پیش از این یکی از بهانه‌های مبارزه میان سری V ال‌جی و Note سامسونگ، استفاده از پنل‌های LCD و AMOLED بود. همان‌طور که می‌دانید دو پنل ویژگی‌های خاص خود را دارند و اولی زاویه دید بهتری دارد در حالی که دومی رنگ‌ها را عمیق‌تر و باکیفیت‌تر نشان می‌دهد. متاسفانه یا خوشبختانه امسال هر دو فبلت از پنل AMOLED استفاده کرده‌اند تا بر اختلافات خود سرپوش بگذارند! البته نکته مهم دیگر درباره نمایشگر وی۳۰ هم این است که نمایشگر دوم را که بالای صفحه اصلی قرار می‌گرفت حذف کرده و به یکی بسنده کرده است.

در پایان این بخش باید اشاره کنیم که نمایشگر دو فبلت از قابلیت HDR پشتیبانی می‌کند و طبعا ویدئوها را به بهترین شکل نمایش می‌دهد. هنوز نسخه نهایی آن‌ها مورد آزمایش سایت‌های بزرگ قرار نگرفته اما در نگاه اول به نظر می‌رسد که کاربر با خرید هرکدام از آن‌ها از انتخابش راضی خواهد بود و تفاوت چشم‌گیری میان کیفیت آن‌ها به چشم نمی‌خورد.

رابط کاربری و عملکرد نرم‌افزاری

همان‌طور که می‌دانید کمتر تولیدکننده گوشی اندرویدی پیدا می‌شود که اندروید را به شکل خالص با چاشنی گوگل به کاربر تحویل دهد و هرکدام رابط کاربری خاص خود را روی آن سوار می‌کنند. این موضوع برای سامسونگ و ال‌جی هم صادق است و هرکدام آن‌قدر اندروید را دستکاری کرده‌اند که عملا شباهت زیادی به اندروید خالص ندارد! البته پس از چند دقیقه کارکردن با هردو گوشی متوجه می‌شوید که سامسونگ تغییرات بیشتری روی سیستم‌عامل اعمال کرده و امکانات بیشتری در آن گنجانده است که بسیاری از آن‌ها به قلم اختصاصی نوت باز می‌گردد.

همان‌طور که اشاره کردیم ال‌جی هم تغییراتی روی اندروید خالص اعمال کرده است؛ در همین راستا گرچه نمایشگر دوم سری V از این گوشی حذف شده، حالا قابلیت دیگری به نام Floating Bar به وی۳۰ آمده که عملکردی مشابه نمایشگر دوم سابق دارد. این ویژگی حاوی تعدادی آیکون و برنامه است که با لمس آن به بیرون پریده و امکانات متنوعی در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

در حالی که رابط کاربری ال‌جی غنی از امکانات است، به پای کاری که سامسونگ با نوت ۸ کرده نمی‌رسد و مهم‌ترین دلیل آن هم وجود قلم S-Pen است. با روشن‌کردن صفحه متوجه پنل متفاوت Edge‌ می‌شوید که در کناره عمودی نمایشگر حضور دارد و حالا پیشرفت چشم‌گیری در مقایسه با نسخه‌های پیشین به خود می‌بیند. بخش دیگر تغییرات هم با بیرون کشیدن قلم خودنمایی می‌کند؛ به محض خارج‌کردن S Pen از دل نوت ۸، امکانات نرم‌افزاری مربوط به آن روی نمایشگر ظاهر می‌شود که کاربر با انتخاب آن‌ها به راحتی می‌تواند نوت‌برداری کند و دیگر نیاز به جست و جو در منوهای شلوغ گوشی نیست.

رقابت دو گوشی در بخش دستیار صوتی هم قابل توجه است. در حالی که ال‌جی به Google Assistant وفادار مانده، سامسونگ دستیار اختصاصی خود،Bixby، را معرفی کرده است. نوت ۸ برای دسترسی به Bixby از یک دکمه اختصاصی بهره می‌برد و وی۳۰ نیز امکانات متنوعی به دستیار صوتی گوگل افزوده که شامل دسترسی به بخش‌های مختلف گوشی از جمله اپلیکیشن اختصاصی Smart Home می‌شود.

عملکرد سخت‌افزاری

همان‌طور که با مطالعه این مقاله متوجه شده‌اید، ال‌جی تقریبا در تمام قسمت‌های وی۳۰ سعی کرده از نوت ۸ سامسونگ عقب نماند اما این موضوع درباره رقابت جی۶ و اس۸ صدق نمی‌کند. یکی از برگ‌های برنده اس۸ این است که از آخرین دستاورد کوالکام، اسنپدراگون ۸۳۵، به عنوان قلب تپنده گجت خود استفاده کرده اما جی‌۶ زمانی معرفی شد که ۸۳۵ آماده عرضه نبود پس به اسنپدراگون ۸۲۱ بسنده کرد. خوشبختانه این موضوع برای وی۳۰ تکرار نشده و هردو هم‌وطن کره‌ای به اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز شده‌اند. ناگفته نماند که نسخه بین‌المللی نوت ۸ از پردازنده اختصاصی اگزینوس ۸۸۹۵ بهره می‌برد و تنها نسخه امریکایی آن به ۸۳۵ مجهز شده است.

گرچه ال‌جی در حافظه داخلی سعی کرد از نوت ۸ کم نیاورد و هردو از ۶۴ گیگابایت حافظه قابل ارتقا بهره می‌برند، این رقابت در حافظه رم چندان پایا پای نیست؛ همان‌طور که می‌دانید سامسونگ ۶ گیگابایت فضای رم در اختیار فبلت خود قرار داده اما ال‌جی به ۴ گیگابایت قانع است. برای مشاهده عملکرد رم و سرعت آن‌ها در بازکردن اپلیکیشن‌های پس‌زمینه، باید تحت آزمایش‌های بیشتری قرار بگیرند اما حدس و گمان اولیه این است که هردو عملکرد بی‌نقصی به نمایش می‌گذارند و ۴ گیگابایت رم آن‌قدر زیاد است که آن اختلاف ۲ گیگابایتی تاثیر چندانی در عملکرد نگذارد!

دوربین

چند سالی است که دوربین و به خصوص دوربین جلو بیش از هر چیز دیگری مورد توجه کاربران قرار گرفته است. شاید در ابتدای ورود، اسمارت‌فون‌ها حرفی در مقابل دوربین‌های دیجیتال و DSLR برای زدن نداشتند اما حالا شرایط فرق کرده و از نظر کیفیت عملا در حال رقابت با DSLRها هستند. یکی از مهم‌ترین تغییرات در گجت‌های سامسونگ این است که برای اولین‌بار پرچمداری با دوربین دوگانه تولید می‌کند و این در حالیست که ال‌جی با دوربین‌های دوگانه بیگانه نیست و پیش‌تر در سری V و G شاهد حضور آن‌ها بوده‌ایم.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دوربین وی۳۰ و نوت ۸ این است که سنسور ال‌جی زاویه بسیار بزرگ‌تری را در مقایسه با گجت سامسونگ پوشش می‌دهد. این اختلاف به قدری زیاد است که لنز استاندارد وی۳۰ تقریبا به اندازه لنز عریض نوت ۸ تصاویر را پوشش می‌دهد و این بدان معناست که لنز واید فبلت ال‌جی اصلا قابل مقایسه با هم‌وطنش نیست! در نهایت می توان نتیجه گرفت که با دوربین وی۳۰ می‌توان زاویه بسیار بزرگ‌تری را پوشش داد و در صورتی که علاقمند به عکاسی از منظره و محیط‌های باز هستید، گجت ال‌جی گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

از سخت‌افزار دوربین که بگذریم به بخش نرم‌افزاری آن می‌رسیم که نقش آن در عکاسی اگر بیشتر از سخت‌افزار نباشد، کمتر هم نیست. در این قسمت هم به نظر برنده نهایی وی۳۰ است؛ دوربین این گوشی فیلترهای ویژه‌ای برای عکاسی در اختیار کاربر قرار می‌دهد که یکی از آن‌ها به نام Cine Effect سر و صدای زیادی میان منتقدان به پا کرده است؛ این ویژگی به کاربر کمک می‌کند کلیپ‌هایی مانند فیلم‌های هالیوودی ثبت کند! قسمت دیگر نرم‌افزار دوربین هم امکان دسترسی به تنظیمات دستی است که در این زمینه هم وی۳۰ سنگ تمام گذاشته و تقریبا هر بخشی از دوربین را می‌توان دستکاری کرد تا عکاسان حرفه‌ای تصاویر را آن‌طور که دل‌خواهشان است ثبت کنند.

از جمله مشخصات فنی دوربین وی۳۰ باید به سنسور ۱۶ مگاپیکسلی معمولی و ۱۳ مگاپیکسلی ۱۲۰ درجه‌ای، گشودگی دیافراگم F1.6 (یا F1.7)، لرزشگیر اپتیکال تصاویر، فوکوس خودکار لیزری با تشخیص فاز، تعقیب اشیا، ثبت تصاویر RAW، هیستوگرام، تشخیص چهره، HDR و بسیاری ویژگی‌های دیگر اشاره کرد. مهم‌ترین تفاوت‌های دوربین نوت ۸ و وی۳۰ هم شامل سنسور ۱۲ مگاپیکسلی معمولی و ۱۲ مگاپیکسلی ۴۵ درجه نوت ۸ می‌شوند و بقیه امکانات فنی آن‌ها تقریبا مشابه است. ناگفته نماند که وی۳۰ از دوربین جلوی ۵ مگاپیکسلی و نوت ۸ از ۸ مگاپیکسلی بهره می‌برد. از این لینکمی‌توانید مقایسه کامل دوربین دو فبلت را در جی‌اس‌ام مطالعه کنید.

نتیجه گیری

در صورت مطالعه مقاله تا اینجای کار احتمالا متوجه شده‌اید که هرکدام در مقایسه با نسخه‌های قبلی خودشان، نوت ۷ و وی۲۰، پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند. گرچه اختلافاتی میان آن‌ها وجود دارد و هرکدام نقاط ضعف و قوت خاص خودشان را دارند، به این نکته دقت داشته باشید که هردو برای چند سال تمام نیازهای کاربران را پاسخگو هستند.

همان‌طور که می‌دانید معمولا هیچ چیز خوبی ارزان نیست به خصوص در دنیای تکنولوژی و آن هم برندهایی نظیر سامسونگ و ال‌جی. گرچه قیمت وی۳۰ هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما شایعات حاکی از آن است که با قیمتی نزدیک به ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار روانه بازار می‌شود. از طرفی سامسونگ از همان ابتدا قیمت نوت ۸ را اعلام کرد که نزدیک به ۹۵۰ دلار است! این نحوه قیمت‌گذاری بسیاری از کاربران و البته منتقدان را به تعجب وا داشته است. به عنوان مثال منتقد معروف، Unbox Therapy، رسما اعلام کرد که نوت ۸ به نظر ارزش پرداخت چنین مبلغی را ندارد و این در حالی است که قیمتگلکسی اس۸ پلاس در آمازون به ۶۵۰ دلار تقلیل پیدا کرده است؛ با این وجود آیا نوت ۸ ارزش پرداخت ۳۰۰ دلار بیشتر از اس۸ پلاس و ۲۰۰ دلار بیشتر از وی۳۰ را دارد؟

Call Now Button