رویای پلتفرمی بین iOS با macOS؟ هنوز نه!

با وجود اخباری مبنی بر فعالیت اپل روی ارائه پلتفرم مشترکی بین سیستم‌های عامل iOS و macOS گمان نمی رود که عرضه آن زودتر از سال ۲۰۱۹ باشد.

اپل در جستجوی راهی است تا توسعه‌دهندگان بتوانند اپلیکیشن‌هایی تولید کنند که علاوه بر آیفون، روی‌ آیپد و مک نیز کار کنند. البته تحقق چنین امری محتاج زمان بیشتری است.

وقتی در دسامبر گذشته اخباری در خصوص این برنامه آشکار شد، گمان می‌رفت که از این ویژگی در مراسم WWDC پرده‌برداری شود؛ با این حال طبق نظر جان گروبر، یکی از دیده‌بانان محصولات اپل، نظر به این که هنوز کار بر روی این پروژه ادامه دارد احتمالا این ویژگی در MacOS 10.15 و iOS13 در سال ۲۰۱۹ عرضه شود.

ماریزپن: امسال نه

گروبر گزارش کرده است که اسم رمز این پروژه دیگر مارزیپن نیست و این نام صرفا در روزهای اول این  برنامه در اپل به کار می‌رفت. هرچند گروبر اذعان کرده که این اطلاعات را از منابعی عمدتا دست دوم به دست آورده است،‌  گزارشات وی با سایر اخباری که منتشر شده هم‌خوانی دارد.

گروبر می‌گوید: «هرچند که جزییات کاملی را در اختیار ندارم،‌ به نظر می‌رسد که این ویژگی یک API کنترلی اظهاری باشد. ایده کلی آن است که به جای اینکه به شیوه کلاسیک کدی نوشته شود که برای مثال یک دکمه ایجاد و سپس آن دکمه را پیکره بندی و بعد محل قرارگیری‌اش را مشخص کنیم، در عوض دکمه و ویژگی‌های مربوطه اش را در فرمهای دیگری اظهار می‌کنیم. برای درک این نکته نزدیک‌ترین مثالی که می‌توان آورد HTML است. در HTML به جای آنکه عناصری نظیر جدول،‌ تصاویر یا پاراگراف را گام به گام مشخص کنیم، آنها را با تگ و ویژگی‌های مربوطه‌اش ایجاد می‌کنیم. روند جهانی نرم‌افزار به چنین مسیری می‌رود و React بهترین مثال در این خصوص است. به نظر می‌رسد اپل نیز تحت تاثیر این روند قرار گرفته باشد».

گزارش گروبر با خبر اولیه ماه دسامبر نشریه بلومبرگ ریپورتر تفاوت‌های عمده‌ای دارد. در حالی که آن گزارش عمدتا به اپلیکیشن‌های چنین پلتفرم مشترکی می‌پرداخت،‌ اما گروبر بیشتر به جنبه برنامه‌نویسی این موضوع می‌پردازد که به قول وی «چندان هم مشترک نیست».

برخی نیز اعتقاد دارند که اپل در مراسم WWDC با رونمایی از این ویژگی همه را غافلگیر می‌کند اما مایل نیست با علنی کردن پیش از موعد توقعی از سوی  توسعه‌دهندگان ایجاد کند.

همچنین باید توجه نمود که به دنبال بعضی انتقادها در مورد امنیت و کنترل کیفی نرم‌افزارها، اپل امسال توان خود را به جای ارائه به‌روزرسانی بزرگ برای iOS بر رفع این نواقص متمرکز کرده است. مارزیپن نیز ممکن است دچار این سیاست جدید باشد.

Call Now Button