بیانیه رسمی هوآوی؛ سرویس‌های گوگل روی دستگاه‌های فعلی هوآوی فعال خواهند ماند

گوگل در واکنش به تحریم‌های جدید دولت آمریکا علیه هوآوی اعلام کرد که سرویس‌های این شرکت بر روی دستگاه‌های فعلی هوآوی فعال می‌مانند اما محصولات جدید آن‌ها از خدمات اندروید محروم می‌شوند.

گوگل در اطلاعیه‌ای تایید کرد که دیگر به هوآوی اجازه نخواهد داد تا از نسخه‌های ویژه این شرکت از اندروید استفاده کند، بنابراین اگر این غول چینی می‌خواهد همچنان به استفاده از این پلتفرم ادامه دهد باید به سراغ پروژه منبع باز اندروید برود.

اکانت توئیتر اندروید امروز در پیامی در پاسخ به سوالاتی که پیرامون پیروی این پروژه از محدودیت‌های اعمالی دولت آمریکا پیش آمده بود نوشت:

به کاربران هوآوی اطمینان می‌دهیم که اگرچه به طور کامل از الزامات دولت آمریکا پیروی خواهیم کرد، اما سرویس‌هایی مثل گوگل پلی و گوگل پلی پروتکت همچنان برای روی دستگاه‌های فعلی هوآوی کار خواهند کرد.

گوگل پلی پروتکت سرویسی امنیتی متعلق به فروشگاه گوگل پلی است که اپلیکیشن‌های موجود در فروشگاه و بر روی دستگاه‌های کاربران را اسکن می‌کند تا آلودگی‌ها را شناسایی نماید.

با وجود این که هنوز اطلاعات زیادی درباره این اقدام در دسترس نیست، ولی توئیت مذکور نشان می‌دهد که گوگل حداقل قصد ندارد کارکرد دستگاه‌های فعلی هوآوی را با اختلال مواجه کند. با این حال دستگاه‌های آتی این شرکت خدمات گوگل محروم خواهند شد.

از آن سو هوآوی هم در بیانیه‌ای اعلام کرد که به ایمن و پایدار نگه داشتن اکوسیستم نرم‌افزاری خود ادامه خواهد داد:

هوآوی مشارکت قابل توجهی در زمینه توسعه و رشد اندروید در سراسر دنیا داشته است. ما به عنوان یکی از همکاران بین‌المللی اندروید به دقت با پلتفرم منبع باز این پروژه همکاری کردیم تا اکوسیستمی به وجود بیاوریم که کاربران و کل صنعت از آن منتفع شوند. هوآوی به فراهم‌سازی به‌روزرسانی‌های امنیتی و خدمات پس از فروش برای همه تلفن‌های هوشمند و تبلت‌های هوآوی و آنر، چه آن‌هایی که فروخته شده و چه آن‌هایی در انبارها وجود دارند، ادامه خواهد داد.

پیش از این گفته شده بود که هوآوی مشغول توسعه سیستم عامل اختصاصی خودش است تا در صورت محروم شدن از اندروید بتواند این سیستم عامل را جایگزین پلتفرم موجود کند.

با توجه به حرکت اخیر این شرکت در حوزه لپتاپ‌های مصرفی، باید دید که آیا مایکروسافت هم در اعمال این تحریم‌ها به گوگل ملحق خواهد شد یا خیر.

هفته گذشته، دونالد ترامپ با امضای یک فرمان اجرایی اعلام وضعیت اضطراری کرد و شرکت‌های آمریکایی را از فروش، نصب یا استفاده از تجهیزاتی که به نحوی وابسته به برخی شرکت‌های خارجی هستند منع نمود. البته نام هوآوی یا چین به طور مستقیم در فرمان ترامپ ذکر نشده اما وزارت بازرگانی آمریکا این شرکت را به فهرست سیاه خود اضافه کرده است.

طرف چینی در حال حاضر سعی دارد در دادگاه فدرال آمریکا به نحوی محدودیت‌های اعمالی علیه هوآوی از طریق لایحه اختیارات دفاع ملی (NDAA) را برطرف سازد. عضو چرخشی هیئت مدیره هوآوی، گو پینگ، قبلا گفته بود که این محدودیت‌ها قانونی نیست و دیگر نباید شاهد چنین محدودسازی‌های غیرمنصفانه‌ای باشیم.

گو پینگ گفته بود:

دولت آمریکا از مدت‌ها قبل هوآوی را به عنوان یک خطر معرفی کرده بود. این کشور سرورهای ما را هک کرده و ایمیل‌ها و کدهای منبع ما را به سرقت برده بود. با این وجود، دولت آمریکا هرگز مدرکی برای حمایت از اتهامات خود ارائه نکرده است. آن‌ها از هیچ تلاشی برای لکه‌دار کردن اعتبار شرکت و تشویق اذهان عمومی علیه هوآوی دریغ نکرده‌اند. حالا آن‌ها سعی دارند ما را از فعالیت در بازارهای ۵G در سایر کشورها محروم کنند.

این شرکت در حال حاضر در پرونده‌ای با ۱۰ فقره اتهام مبنی بر توطئه‌چینی برای سرقت مالکیت ذهنی از T-Mobile و در پرونده دیگری با ۱۳ فقره اتهام علیه مدیر ارشد امور مالی خود، منگ وانژو، درگیر دادگاه‌های گوناگون است. البته آن‌ها تمامی اتهامات مذکور را رد و اعلام کرده‌اند که از اقدامات خانم منگ خبر نداشته‌اند. با این حال وزارت دادگستری آمریکا مدعی است که هوآوی برای سرقت اطلاعات به کارمندان خود پاداش می‌داده، در حالی که آن‌ها را از غیرقانونی بودن اقداماتشان آگاه نکرده است.

Call Now Button