دوربین سلفی زیر نمایشگر امسال به بازار نمی‌آید!

شیائومی و اوپو چند روز پیش ویدیوهای کوتاهی منتشر کردند و در آن اولین گوشی هوشمند خود را با دوربین سلفی زیر نمایشگر به دنیا نشان دادند. از طرفی این تکنولوژی تازه به زمان بیشتری برای توسعه نیاز دارد و احتمالا امسال شاهد معرفی محصولی مجهز به آن نخواهیم بود.

چند روز پیش کمپانی‌های شیائومی و اوپو که هر دو چینی هستند، اولین ویدیوها را از گوشی‌های پیشرفته خود که از دوربین سلفی زیر نمایشگر بهره می‌برند، به نمایش گذاشتند. این ویدیوها بسیار کوتاه بودند و وضوح تصویرشان هم بسیار کم بود، اما همچنان توانستند با ارائه نمایی از آینده طراحی دوربین در گوشی‌های هوشمند، توجه بسیاری را به خود جلب کنند. این آینده قطعا می‌آید اما نمی‌دانیم زمانش کی خواهد بود.

پروتوتایپ‌هایی که در ویدیوها دیدیم، در مرحله کاملا پیشرفته‌ای قرار داشتند اما به نظر می‌رسد که تکنولوژی دوربین سلفی زیر نمایشگر همچنان به زمان بیشتری برای رشد و توسعه نیاز دارد و بعد از آن باید وارد مرحله تولید انبوه شود. Ice Universe، افشاگر مشهور، گفته است که امسال شاهد معرفی هیچ گوشی هوشمند با این قابلیت نخواهیم بود و کمپانی‌های سازنده تا آخر امسال تلاش می‌کنند راهکارها و تکنولوژی‌های موجود خود را بهبود ببخشند.

Ice Universe گفته است پنل‌های نمایش با ناچ حفره‌ای به این زودی‌ها با بازار خداحافظی نمی‌کنند، اما به تدریج شاهد کاهش اندازه حفره‌های آن‌ها تا ۱ میلی متر خواهیم بود. او اضافه کرده است که معرفی پنل‌های نمایش با دوربین سلفی زیرشان از ۱ یا دو سال صورت می‌پذیرد. با توجه به ادعای او باید ناچ حفره‌ای درون گلکسی اس ۱۰ را با قطر ۵ میلی متر مثال بزنیم. البته شایعه شده است که ناچ حفره‌ای درون پنل نمایش گلکسی نوت ۱۰ امسال کوچک‌تر خواهد بود.

تعبیه دوربین سلفی زیر نمایشگر یکی از بزرگترین چالش‌هایی بوده است که سازندگان گوشی‌های هوشمند اخیرا با آن مواجه شده‌اند. البته این مفهوم چندان هم تازه نیست و پیش از معرفی گلکسی اس ۱۰ از احتمال تعبیه این طراحی در مدل مذکور گفته بودیم. علاوه بر این برخی سازندگان در ده سال اخیر توانسته‌اند پتنت این طرح را رسما به ثبت برسانند. محدودیت‌های تکنولوژی و تحقق آن باعث شده است دوربین سلفی هنوز زیر نمایشگر گوشی‌های هوشمند قرار نگرفته باشد اما انتظار می‌رود به تدریج که این تکنولوژی توسعه پیدا می‌کند، هزینه‌های تولید هم کاهش یابد و کمپانی‌های سازنده از آن بهره ببرند.

در تکنولوژی حسگر اثرانگشت زیر نمایشگر هم شاهد بودیم که برخی سازندگان توانستند حسگرهای ارزان قیمت اپتیکال را در گوشی‌های میان رده و ارزان قیمت خود طراحی کنند. حسگر اثرانگشت اپتیکال درواقع دوربین CMOS است که زیر پنل نمایش تعبیه شده، اما با دوربین کاملا مجزا بسیار تفاوت دارد. حسگر اثرانگشت هیچ لنزی ندارد و برای ثبت تصویر اثرانگشت کاربر دقیقا روی نمایشگر طراحی شده است و از فاصله طولانی هیچ تصویری را به ثبت نمی‌رساند. دوربین مجزا بخ لنز نیاز دارد و باید بتواند از فاصله حداقل ۳۰ سانتی متری تصویری واضح ثبت کند. به همین خاطر هم توسعه دوربین سلفی توانمندی که زیر نمایشگر تعبیه شود، دشوار است.

یک راهکار هوشمندانه این است که سازندگان کاری کنند نمایشگر مانند لنز دوربین عمل کند. این راهکار دقیقا روش شیائومی در پروتوتایپ دوربین زیر پنل نمایش را توضیح می‌دهد. همچنین حدس می‌زنیم که اوپو و سایر سازندگان هم همین مفهوم را توسعه دهند. شیائومی برای تحقق بخشیدن به این مفهوم، بخشی از نمایشگرOLED را به صورت شفاف توسعه داده است. وقتی دوربین سلفی در حالت استفاده نیست، محتوا طبق معمول روی نمایشگر ظاهر می‌شود. اما وقتی دوربین فعال می‌شود، همان بخش از نمایشگر شفاف می‌شود و به عنوان لنز دوربین عمل می‌کند. این امکان تنها در پنل‌های نمایش OLED وجود دارد.

یکی دیگر از چالش‌ها در توسعه دوربین سلفی زیر نمایشگر، اطمینان حاصل کردن از کیفیت مناسب تصاویری است که توسط آن ثبت می‌شوند. در هر صورت نمی‌توان پنل نمایش شفاف را با لنز واقعی دوربین مقایسه کرد. از طرفی هم شیائومی در معرفی تکنولوژی تازه خود دقیقا وعده داده است که این دوربین سلفی نوین می‌توان سلفی‌های باکیفیت و واضحی را به ثبت برساند.

Call Now Button